
Verdens mest miljøvennlige bilbåt la jomfruturen til Drammen
«Auto Advance» går på kun naturgass og strøm. Rederiet UECC la jomfruturen fra Zebrugge til bilbyen Drammen.
DRAMMEN: Internasjonal skipsfart har i tiår på tiår bidratt til luftforurensing gjennom bruk av tunge oljer som drivstoff, tyktflytende oljer med bl.a. høyt svovelinnhold.
Nå har økt bevissthet, politisk handlingsvilje til regulering og til dels ny og energieffektiv teknologi, satt fart i overgangen til mer miljøvennlig fremdrift for skipsflåten.


Gasskraftverk og strøm
Rederiet UECC fikk tidligere i år levert verdens mest miljøvennlige bilbåt «Auto Advance» fra et skipsverft i Kina.
Det er en båt som går på mindre forurensende flytende naturgass/batteridrift der gassen driver generatorer som produserer strøm til fremdrift. Pluss drift av andre nødvendige funksjoner. Lørdag ankom båten Drammen havn på sin jomfrutur med 2100 biler fra Zebrugge i Belgia.

United European Car Carriers – UECC – et norsk-japansk shippingfirma som årlig frakter rundt 1,3 millioner biler over verdenshavene. De har i dag 16 bilskip med kapasiteter varierende mellom 1060 og 4750 biler.
«Auto Advance» er det første av tre søsterskip som ble levert tidligere i år. De to andre settes inn i trafikk i løpet av dette året. Med de nye båtene går utslippene betydelig ned og rederiet ser seg tjent med å ligge i forkant med innføringen av ny teknologi.

Mindre utslipp, mer effektivitet
Drammen havn ønsker denne utviklingen velkommen og vil legge til rette for disse båtene med bla.a. reduserte avgifter. Havna arbeider målbevisst med å senke utslipp og tar sikte på at de operasjonen som kan, skal være utslippsfrie innen 2030.
Som et ledd i mer effektiv transport og samhandling mellom sjø, bil og tog, bygger havna nå ut nytt havneområde og ny kai der en million kubikkmeter stein fra Bane NORs tunnelprosjekt inngår som en viktig del. Ny kai er under bygging og om to-tre år vil bilbåtene ta i bruk denne. Det åpner for gjenfylling av bukta det båtene klapper til kai i dag.
