Statsbudsjettet: Setter ny bompenge-rekord

– Mer bompenger, større veiforfall. Slik oppsummerer NAF statsbudsjettet for bilistene.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026.

– Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Regjeringen viser svært lave ambisjoner på samferdselsfeltet, mener NAF. De fleste områdene får kun økninger i tråd med prisveksten. Samtidig varsler regjeringen ny bompengerekord i årene fremover. I år er prognosen 17 milliarder kroner, og dette kan øke til 17,3 milliarder kroner neste år.

– Vi etterlyser klarere prioriteringer. Det kreves inn høye bompenger, men bilistene får utrolig lite igjen. Mye av bompengene går til byvekstavtaler og bypakker, og uten større tilskudd til byene blir heller ikke hverdagsreisen bedre for folk med det første. Bompengene økes uten at alternativene til bilen er på plass, sier Skjøstad.

Tross høye bompenger i byene og at stadig mer av bompengene går til å finansiere byvekstavtaler og bypakker, foreslår regjeringen kun tilskudd til bytransport som oppfyller dagens målsettinger. Dette gir lite rom for nye prosjekter eller viktige satsninger på kollektivtransport, sykkel og gange.

Langt unna redningspakke for fylkesvei

NAF mener at dreiningen mot at mer av midlene brukes på drift og vedlikehold innen samferdsel er en riktig prioritering, og støtter en økning i midlene til vedlikehold av riksvei, slik regjeringen foreslår. Samtidig etterlyser Stig Skjøstad i NAF høyere ambisjoner og en klarere forståelse av hvilke utfordringer fylkene står overfor. NAF mener forfallet på fylkesveiene vil øke uten en betydelig større pengebruk. Forfallet på fylkesveiene vil koste 108 milliarder kroner å hente opp.

– Vi er spesielt bekymret for det store og økende forfallet på fylkesveiene. I tillegg sliter fylkene med høye kostnader til kollektivtransporten. Det betyr at hvert enkelt fylke må prioritere knallhardt mellom vei og kollektivtransport, mens det egentlig trengs en kraftig ekstrabevilling til hvert enkelt område, sier Skjøstad.

Flere av områdene der fylkene får særskilte tilskudd som rassikring, midler til tunnelsikring og veimidlene som fordeles direkte til fylkene, justeres bare med noen få prosent.

NAF har påpekt at midlene til rassikring av fylkesvei har stått omtrent stille de siste årene. Heller ikke i forslaget til neste års budsjett kommer den kraftige satsningen på rassikring av veiene som er nødvendig.

Powered by Labrador CMS