Teatertips i Oslo - Nationaltheatret

Publisert Sist oppdatert

Jordbærstedet: Magiske øyeblikk med Sverre Anker Ousdal

Sverre Anker Ousdal er fenomenal i sitt comeback på scenen, skriver anmelderne om Jordbærstedet. Her i dans med Birgitte Larsen

Noe av det mest spennende som skjer på scener i hovedstaden for tiden, er at en av Norges aller mest anerkjente skuespillere er tilbake på scenen.

Ousdal mistet nesten hele synet under en operasjon for noen år siden, og har vært borte fra scenen i flere år. Men han kan se lys og skygge, og nå er han tilbake, i hovedrollen i Ingmar Bergmans Jordbærstedet.

Rosen for både stykket og Ousdal har ikke latt vente på seg. Mens Bergman aller mest blir forbundet med tunge og sjelegranskende familiedramaer, sier anmelderne at regissør Johannes Holmen Dahl har gjort dette Jordbærstedet til en munter og fornøyelig sak. Han har også bearbeidet Bergmans tekst og uttrykk. «Her våger teateret både folkelighet og feelgood», skriver NRK. Andre melder om «Rørende og oppløftende – en scenisk genistrek». «Ousdal er fenomenal» «Et veldig godt comeback. Ousdal ruver», skriver Aftenposten, som samtidig synes det blir nesten litt for koselig.

For det skal jo egentlig være opprivende, mente kanskje Bergman. Opprinnelig var dette en film han laget i 1957 – Smultronstellet. Det handler om den 78 år gamle legen Isak Borg, som skal motta en pris som æresdoktor på sitt gamle universitet. Borg har vært en kald fisk gjennom hele sitt liv. Han velger å kjøre bil til universitetet. Hans svigerdatter blir med på reisen, og med det blir Jordbærstedet til en roadmovie. På reisen møter han seg selv i døren, og konfronteres med hvor selvsentrert og fjern han har vært hele sitt liv. De tar opp haikere, og de uttrykker også roller i Borgs liv.

Og så blir det muntert, da. Mens Borg i filmen har skrekkinngytende mareritt, står Anker Ousdal på scenen og forteller om marerittene på en underholdende måte som får publikum til å le. Og stykket blir en bekreftelse på at det aldri er for sent å bli snill og grei. «Der Bergman lagde en sjelegransking av en film, blir sceneversjonen en feiring av det levde livet», skriver NRK.

Stykket går på Hovedscenen til 14. februar.

Karusell: En teaterlykkepille med lange røtter

Ekteparet Blom spilles av Jacob Jensen og Henriette Marø, og Jan Gunnar Røyse (foran) har rollen som doktor Holm – han som sier de berømte ordene: «Piller og piller, fru Blom»

Karusell er et lystspill som har blitt satt opp mange ganger opp gjennom årene - den aller første gangen i 1940. Da var det Per Aabel som spilte doktor Holm, og det var også Aabel som var opphavsmannen til det som senere har blitt et av de meste anvendelige norske uttrykk: Piller og piller, fru Blom.

Stykket er skrevet av Alex Brinchmann, og han hadde ikke uttrykket med i teksten. Men for å begynne med begynnelsen: Det handler om det unge ekteparet Helene og Jean, plassert sånn ca. på femtitallet. Ekteparet opplever at de ikke er helt synkronisert – han vil at de skal ut og feste, hun vil at de skal være hjemme i sin tosomhet. Jean oppdager at naboen nedenunder, doktor Holm, driver med sin egen hjemmelagete forskning, som skal få kvinner til å bli mer festlige. Og Jean tenker – hva om…. Han vil gjerne at fruen forsøker nabodoktorens medisin.

Per Aabel skriver i sin biografi at ordvekslingen til det som senere gikk evig inn i språket var slik: Helene kommer til doktoren og sier «Gi meg noen piller, De, så skal jeg nok ta dem». Hvorpå Per Aabel svarer, helt utenfor manus - «Piller og piller, fru Blom». Utifra dette skal vi forstå at det ikke egentlig er piller det er snakk om? Det kan være mystiske eliksirer - hva det faktisk er, får en se på Nationaltheatret, helt frem til april.

I en tidligere oppsetning for 23 år siden var det Kim Haugen som spilte doktor Holm – nå har han regien på stykket. Teateret lover at det er en teaterlykkepille, et legendarisk lystspill, et lekent univers. Det høres ut som noe vi må ha. Karusell har premiere lørdag 27. januar på Hovedscenen.

Nattergalen: Tre ganger H.C. Andersen

Tone Mostraum brillierer i rollen som kongen som ikke har klær på, til begeistring for både store og små.

Dramatiker Kristofer Grønskag har hentet det beste fra tre av H.C. Andersens eventyr, Nattergalen, Keiserens nye klær og Ole Lukkøye, og slått dem sammen til én familieforestilling. Den går på Kanonhallen på Løren.

Anmelderne sier at dette er en vitaminpille, men Aftenposten nevner at ett nivå av stykket nok gikk over hodet på det medbragte publikummet på 7 og 11. Det var likevel mye å humre av både for store og mindre.

Og det er vel en familieforestilling på sitt beste – at voksne ikke bare er ledsagere for barna? Anmelderen skrev at han skulle tatt med seg voksne venner i tillegg til ungene. Og da er oppfordringen gitt; ta med voksne venner – både de med og uten egne barn.

Nationaltheatret viser en video med sitater fra anmelderne som virkelig har peiling – nemlig ungene. Og der er mottakelsen entydig: «Veldig morsomt, veldig gøy».

Her er en rekke komiske skikkelser, delt på fem skuespillere. Ungene delte seg i hvem som var gøyest – kongen eller kokken. Kongen uten klær, i Tone Mostraums skikkelse, fikk de voksne anmelderne til å dra frem de aller høyeste terningene.

Nattergalen har premiere 30. januar.

Powered by Labrador CMS