
Ukens kinopremierer
Det er bare to premierer denne helgen; den første er Albert Åberg og hans usynlige venn Skybert – en film som er for alle, bokstavelig talt. Den andre er Celine Dions aller første film, hvor hun spiller seg selv. Filmen er en hyllest til superstjernen – nærmest en re-lansering av hennes karriere. Mener mange.
«Albert og den hemmelige Skybert»
Albert Åberg kommer i en ny
film, som passer for de aller minste. Og alle større som følger de minste. For
dette er først og fremst en koselig film.
Alle kjenner vel Albert, og
de fleste har lest bøker for både barn og barnebarn med Albert. Så noen nærmere
presentasjon er ikke nødvendig. Han er en internasjonal suksess-historie. Denden
svenske forfatterinnen Gunilla Bergstrøm har skrevet 26 bøker om Albert, og de
er oversatt til 29 språk.
Albert sin hemmelige og
usynlige venn Skybert bor sammen med Albert og pappaen hans. Skybert har egen
skål på frokostbordet, og sitter ved siden av Albert på bussen. Men noen ganger
gjemmer Skybert bort pappa sine ting!
«Love again»
Full krasj mellom publikum og
anmeldere! Celine Dion debuterer som seg selv i denne romantiske komedien, som
blir mottatt med stor begeistring av fansen, og høvlet ned av anmelderne.
Anmeldere er en egen rase, eller
kanskje to raser. Det er de som liker skrekk og gru og vold og splatt, og så er
det de som liker drama og rørende kjærlighetshistorier. Og aldri burde de
anmelde filmer i det andre feltet. De som hater horror, bør jo ikke gå å se
Exorsisten-filmer. For da må anmeldelsen bli slakt. Og omvendt.
Nå ser det ut til at de fremste skrekk-elskerne
blant anmeldere har gått på kino og sett Love Again. Og de krøller seg i
setene, og nesten blir dårlig, for dette er så klissete at det er kitch – sier
de. Mens publikum elsker filmen, og gir den 92% på Rotten Tomatoes – en svært
høy karakter for rom-coms.
Den unge kvinnen Mira mister sin
forlovede i en bilulykke. Fortsatt nedbrutt av sorg to år senere begynner hun å
sende sms’er til hans mobilnummer. Det hun ikke vet, er at nummeret har gått
videre til musikk-journalisten Rob, som blir helt fascinert av både kvinnen og
meldingene. Samtidig skjer dette: han får i oppdrag å lage et portrett av
Celine Dion, som skal ut på sin første turné på flere år. Rob forteller Dion om
meldingene. Og Dion, som er dronningen av kjærlighet og sterke følelser, blir
revet med, og vil hjelpe han til å finne kvinnen og møte henne.
Filmen er en gavepakke til
Dion-fans; den har et soundtrack som lanseres samme dag som filmen, og der er
det fem helt nye låter, samt seks tidligere. Celine Dion får også mye skryt av
de surpumpete anmelderne, som har størst problem med å svelge realismen i at
den store stjernen nedlater seg til å ville hjelpe en enkel journalist i hans
kjærlighetsprosjekt.
Priyanka Chopra Jonas og Sam
Heughan får sånn passelig ros som Mira og Rob, mens det er Dion som virkelig
skinner. Filmen er som en re-lansering av Dions musikk-karriere, for her er
både gammelt og nytt og filmklipp og gode greier. Og det å spille seg selv,
gjør hun med både sjarme og humor – der er alle enige. Så her er det bare å
løpe til billettlukene for alle som noensinne har likt en Celine Dion-sang.