Vil tvinge regjeringen til å stanse tog-kutt på Steinberg
Nå har Senterpartiet fått nok av regjeringen og det de kaller samferdselsminister Jon Ivar Nygaards (Ap) ansvarsfraskrivelse.
STEINBERG: Bane Nor har bestemt at 13 avganger ved Steinberg stasjon skal
fjernes. Det betyr at 3 av 10 avganger blir borte. Dette har ført til sterke
reaksjoner i lokalmiljøet, hvor man frykter dette er første steg mot
nedleggelse av stasjonen.
Fredag
formiddag tok stortingsrepresentant og medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen
Geir Inge Lien, turen til Steinberg for å møte representanter for
Steinberg-samfunnet, og med seg hadde han et klart budskap.
- Det er uakseptabelt at Bane Nor river ned tilbudet ved Steinberg stasjon. Flere tidligere statsråder har gang på gang slått fast at stasjonen skal styrkes, ikke svekkes. Nå har vi gitt statsråden muligheten til å rydde opp selv, men senest da jeg utfordret han i Stortingets spørretime denne uken, valgte han nok en gang å sette systemet foran folk, sier Geir Inge Lien.
Vil sette hardt mot hardt i stortinget
Derfor kommer Senterpartiet nå til å fremme forslag i Stortinget om at dagens stoppmønster skal videreføres.
- Vi kommer også til å foreslå at Bane Nor må utvide parkeringen. Parkeringen er i dag stappfull. Her ligger infrastrukturen klar for utvidelse, nå må spaden settes i jorda. Det vil styrke Steinberg stasjon ytterliggere, sier Lien.
Senterpartiets gruppeleder i fylkestinget, Magnus Weggesrud, er
glad for at Senterpartiet nå setter hardt mot hardt i Stortinget.
- Nå er det nok prat. Nå må regjeringa lytte til folk på Steinberg. Steinberg stasjon er sammen med skolen hjertet i Steinberg-samfunnet. Etter Senterpartiet fikk oppgradert stasjonen, og gjenåpningen av stasjonen i 2015, har antall reisende bare økt og økt. Steinberg stasjon skal bestå med dagens avganger og styrkes med flere parkeringsplasser. Ferdig snakka, sier Weggesrud.
Flertall for å bevare dagens løsning
Under folkemøtet på Steinberg tidligere i høst, manglet det ikke på støtte fra de ulike partiene til Steinberg stasjon. Hvis alle partiene som sa de støttet å opprettholde dagens stoppmønster, deriblant Høyre, KRF og FrP, stemmer for i Stortinget, så er det et klart flertall for.
- Jeg forventer at de andre partiene holder ord. Jeg er også glad for at både fylkesordfører Opdal Hansen og ordførerne i Øvre Eiker og Drammen, Adrian Tollefsen og Kjell Arne Hermansen, har engasjert seg i saken og sendt brev til statsråden, sier Weggesrud.
Senterpartiet er sterkt kritiske til byråkratiet i jernbanesektoren.
- Vi trenger en klarere ansvarsstruktur som prioriterer de reisende og ansvarliggjør folkevalgte. Bane Nor må konsentrere seg om kjerneoppgavene: Bygge og drifte infrastruktur til nytte for passasjerene. Deres strategi med å bygge ned tilbudet mellom de større stasjonene, samtidig som stasjonene blir mer og mer utilgjengelig for de som er avhengig av bil før de reiser videre kollektiv, er usosialt og bidrar ikke til å bygge hele Norge, avslutter Lien.