Chiapudding med bringebær gir deg både kostfiber og umettet fett, og passer like godt til dessert som til frokost
Chiapudding med bringebær gir deg både kostfiber og umettet fett, og passer like godt til dessert som til frokost

5 sunne snacks som redder deg fra godtesuget

Startet du året friskt med nyttårsforsetter? Etter noen måneder med fristelser kan viljestyrken føles tynnslitt. Men heldigvis finnes det masse digg snacks du kan spise med god samvittighet. Her får du tipsene!

Publisert Sist oppdatert

NORGE: - Mat og fristelser er en herlig del av livet, og det finnes rom for alle matvarer i kostholdet vårt, også godteri og snacks. Men klarer du å begrense inntaket av mat som har mye energi, sukker, salt og fett, og spare godteriet til helga, har det stor betydning for hvor sunt kostholdet ditt er totalt sett – for det er jo hverdagen som teller, sier MatPrat-kokk Anette Fjelleng Hansen.

Og det finnes masse snacks du kan kose deg med til hverdags, med god samvittighet.

- Selv har jeg blitt skikkelig hekta på noen av disse godsakene, som har redda meg fra godteskapet gjentatte ganger, smiler Hansen.

Her er hennes tips til sunne snacks du kan kose deg med, uten å gå på kompromiss med nyttårsforsettene:

Kikerter

Kikerter inneholder mye proteiner, noe som gjør at de metter godt. De egner seg også godt som snacks, for eksempel knasende sprø ristet i ovnen med deilige krydder, eller hva med å lage chips av kikertmelet?

Mandler

Mandler inneholder sunne fettsyrer, og lager du en skål med salte mandler, er de perfekt å ha stående når du er sugen på noe godt. Du kan også hakke mandlene og bruke som topping på salater. Men disse er det lett å spise mange av, så vær litt oppmerksom på at det ikke blir for mye av det gode, og da også for mye salt.

Eplechips

En søt variant på chipsfronten, får du med eplechips. Skjær eplene i tynne skiver, og tørk dem i ovnen – perfekt å ha stående i et tett glass på kjøkkenbenken. Spis de som de er, eller bruk dem oppå frokostgrøten eller i müsliblandingen.

Chiapudding

Denne chiapuddingen med bringebær kan være det du trenger når søtsuget melder seg. Her får du i deg både kostfiber og umettet fett, og den passer like godt til dessert som til frokost.

Koppkake med gulrot

Dessert i en kopp, kan det bli enklere? Med gulrot, honning og en frisk kesamglasur på toppen blir denne lille godbiten også litt sunnere.

- Og når man lager bare én porsjon istedenfor en hel kake, blir det også mye enklere å stoppe, smiler Hansen.

Powered by Labrador CMS