MENINGER: Billy Taranger
Kommunestyrerepresentant for KrF
På høy tid med ny bybro
MENINGER: Denne uken skal Drammen igjen
få et nytt og flott landemerke, den 270 meter lange bybrua innvies lørdag 25.
oktober. Med den nesten 20 meter brede brua blir det god plass både
for gående, sykler/sparkesykler og for bussene/drosjene. 6 trapper ned til
elvebredden og togstasjonen gjør hverdagen lettere og flottere for oss.
Jeg er stolt over at jeg var med og stemte for ny bybro i 2018,
til tross for motstand fra flere partier og grupper.
Den gamle bybroa var dimensjonert for å vare i 50 år, men sto i over
80 år. Flere uavhengige eksperter slo fast at det var på høy tid å rive den
gamle, sikkerheten var ikke god nok. Noen foreslo å rehabilitere den gamle
broen fra 1936, noe som ville påført oss store utgifter og ville skjøvet
behovet for en ny bro noen tiår fram i tid. Den nye broa skal stå i minst 100
år.
Vi som stemte for ny
bybro, var opptatt av sikkerheten og
ville ikke ta ansvar for at fundamenter eller deler av brua ville falle sammen
og forårsake ulykker. Vi politikere er helt avhengig av å stole på fagfolkene
og det var et samstemt og alvorlig råd fra dem om å rive den gamle.
Nye krav til flom sikring og fri høyde over jernbanesporene gjorde at den gamle
bybroa måtte rives. En medvirkende faktor var nytt dobbeltspor gjennom fjellet
til Kobbervikdalen. Drammen stasjon måtte bygges om og tilpasses dagens behov.
Vi fikk dermed løfte om at Bane NOR skulle betale for den delen av brua som
gikk til elvebredden på Strømsø siden. Når ville vi få et slikt tilbud igjen?
Ja, bybroa er blitt dyrere enn antatt og koster ikke det vi ble forespeilet da
vi fattet beslutningen i 2018. Politikere kan ikke overprøve ekspertenes
beregninger. Men også fagfolkene i kommunen fikk seg en stor overraskelse da de
fikk se prisanslagene fra entreprenørene som leverte inn anbud. Den skulle
koste 780 millioner, men har nå passert 1,8 milliarder. Men byen måtte ha ny
bybro, spleiselaget sparte kommunen for mange millioner og sikkerheten er
nå ivaretatt. Det vil vi ikke angre på.
I over 100 år skal den nye bybroa pryde kommunen. Bybroa er en del
av byaksen fra kirken til Globusgården og videre mot Marienlyst. Elvebyen har
fått landemerket Ypsilon, Øvre Sund bro og nå Bybroa. Det gjenstår bare ny
Holmenbro og erstatning av den smale «jernbanebroa» i Mjøndalen.
Av
Billy Taranger
Kommunestyrerepresentant for KrF