MENINGER: Billy Taranger
Kommunestyrerepresentant for KrF

På høy tid med ny bybro

MENINGER: Denne uken skal Drammen igjen få et nytt og flott landemerke, den 270 meter lange bybrua innvies lørdag 25. oktober. Med den nesten 20 meter brede brua blir det god plass både for gående, sykler/sparkesykler og for bussene/drosjene. 6 trapper ned til elvebredden og togstasjonen gjør hverdagen lettere og flottere for oss.

Jeg er stolt over at jeg var med og stemte for ny bybro i 2018, til tross for motstand fra flere partier og grupper.

Den gamle bybroa var dimensjonert for å vare i 50 år, men sto i over 80 år. Flere uavhengige eksperter slo fast at det var på høy tid å rive den gamle, sikkerheten var ikke god nok. Noen foreslo å rehabilitere den gamle broen fra 1936, noe som ville påført oss store utgifter og ville skjøvet behovet for en ny bro noen tiår fram i tid. Den nye broa skal stå i minst 100 år.

Vi som stemte for ny bybro, var opptatt av sikkerheten og ville ikke ta ansvar for at fundamenter eller deler av brua ville falle sammen og forårsake ulykker. Vi politikere er helt avhengig av å stole på fagfolkene og det var et samstemt og alvorlig råd fra dem om å rive den gamle.

Nye krav til flom sikring og fri høyde over jernbanesporene gjorde at den gamle bybroa måtte rives. En medvirkende faktor var nytt dobbeltspor gjennom fjellet til Kobbervikdalen. Drammen stasjon måtte bygges om og tilpasses dagens behov. Vi fikk dermed løfte om at Bane NOR skulle betale for den delen av brua som gikk til elvebredden på Strømsø siden. Når ville vi få et slikt tilbud igjen?

Ja, bybroa er blitt dyrere enn antatt og koster ikke det vi ble forespeilet da vi fattet beslutningen i 2018. Politikere kan ikke overprøve ekspertenes beregninger. Men også fagfolkene i kommunen fikk seg en stor overraskelse da de fikk se prisanslagene fra entreprenørene som leverte inn anbud. Den skulle koste 780 millioner, men har nå passert 1,8 milliarder. Men byen måtte ha ny bybro, spleiselaget sparte kommunen for mange millioner og sikkerheten er nå ivaretatt. Det vil vi ikke angre på.

I over 100 år skal den nye bybroa pryde kommunen. Bybroa er en del av byaksen fra kirken til Globusgården og videre mot Marienlyst. Elvebyen har fått landemerket Ypsilon, Øvre Sund bro og nå Bybroa. Det gjenstår bare ny Holmenbro og erstatning av den smale «jernbanebroa» i Mjøndalen.

Av
Billy Taranger
Kommunestyrerepresentant for KrF

Powered by Labrador CMS