3 av 4 vil åpne Strandgata for biler:
- Tar opp saken i kommunestyret

- Ingen grunn til å sperre Øvre og Nedre Strandgate for ordinær trafikk, mener Fremskrittspartiet, som beskylder andre partier for å ville skape mest mulig kø for bilistene.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Tirsdag setter Fremskrittspartiet den nå for personbiler avstengte gatestumpen, men viktige linken mellom Øvre og Nedre Bragernes på sakskartet i kommunestyret. 

En uhøytidelig avstemning gjennomført på DRM24.no de siste dagene viser at hele 73% er for åpning, mens 27% er mot. Over 1.000 personer har avlagt stemme siden helga.

-  De siste årene er det mange av oss som har stått i lange køer i Engene på morgen og ettermiddag. Selvfølgelig er det mye trafikk i rushtidene – og dette er kraftig forverret ved at Strandgata har vært stengt som følge av byggearbeidene. Bybroa er nå ferdig. Det er ingen grunn til å sperre Øvre og Nedre Strandgate for ordinær trafikk, uttaler gruppeleder i Frp Ulf Erik Knudsen til DRM24.

Han påpeker at man da også vil få avlastet Engene.

- Jeg tenker ikke bare på de som kjører bil, men også på de som bor og som driver næring i Engene, som har merket belastningen av trafikk. Du skal ikke være rakettforsker for å forstå at en stengt hovedferdselsåre påvirker trafikken i andre deler av byen, sier Knudsen.

Slik ser krysset Bybrua/Strandgata ut nå.

- Vil skape mest mulig kø

Knudsen mistenker flere andre partier for å ha et ønske om å skape mest mulig kø.

- Da kan de argumentere for at det må innføres bompenger for å få ned trafikken. Bomdebatten i Drammen er jo i full gang igjen med protestaksjoner og underskriftskampanjer etter at et flertall i kommunestyret (Ap, Venstre, Høyre, SV, KrF og MDG) vedtok å utrede bompenger, sier Knudsen.

Og nettopp Arbeiderpartiet og Høyre ønsker ikke bilene velkommen tilbake til Strandgata, selvom det var planen at den skulle gjenåpnes etter at bybrua var ferdig.

- Når vi diskuterer Strandgata, handler det ikke om et enkelt spørsmål om stenging eller åpning, men om hvilken retning vi ønsker for sentrum og trafikkmønsteret som helhet. Nå skal vi se hvordan dette fungerer når bybrua åpner, og det er for tidlig å vurdere å åpne gaten for personbiltrafikk, sier Ap-gruppeleder Lina Strandbråten.

Hun mener at man må tåle kø i enkelte gater for å holde andre stengt for biltrafikk.

-  Situasjonen har jo ført til tettpakket kø i Engene forbi Bragernes Torg ved rushtider. Er det en ønskelig situasjon?

- Trafikken har tilpasset seg. Det er noe mer kø i Engene i rushtiden, men det er også forventet når man prioriterer byliv og kollektiv fremfor gjennomkjøring. Målet er ikke å fjerne all biltrafikk, men å styre den på en måte som gjør sentrum mer velfungerende totalt sett.

-  Ser Ap hensikten med en smidigere trafikkavvikling med mer flyt ved å fordele trafikken på flere veier istedenfor å sluse alt gjennom én flaskehals mtp. miljø og belastning?

- Ja, Arbeiderpartiet ser behovet for god flyt i trafikken, men vi mener det må løses helhetlig, ikke ved å åpne flere sentrumsveier for gjennomkjøring. Vi må i stedet sikre at hovedtrafikken går utenom de mest sårbare byrommene, samtidig som kollektiv og myke trafikanter prioriteres.

- Hvis hensikten ikke er å stenge mer vei i seg selv, hva er da hensikten med å stenge denne veien hvis det fører til bedre trafikkavvikling og mindre kø?

- Hensikten er ikke å stenge for stengingens skyld, men å utvikle et sentrum som fungerer for mennesker, næringsliv og kollektivtrafikk. Når vi reduserer gjennomkjøring i enkelte gater, er det for å skape mer attraktive byområder og bedre framkommelighet for de som faktisk må kjøre – som buss, taxi og varetransport, ikke bare personbiltrafikk.

Høyre: - Vårt standpunkt ligger fast

Høyre har ingen planer om å snu om på sin holdning i saken som følge av verken avstemninger eller overtalelsesforsøk fra samarbeidspartiet Frp.

- Uoverenstemmelsen med Fremskrittspartiet er vi begge godt klar over, og vi tenker at det er fint å holde gata stengt med det nye kjøremønsteret slik vi landet på i kommunestyret, sier Surlien.

- Tre av fire sier nå at de ønsker å åpne gata, vil det kunne endre på standpunktet?

- For oss er det en avgjort sak, men vi vil selvfølgelig behandle alle nye saker som kommer i kommunestyret, sier Surlien.

Ulf Erik Knudsen er ikke imponert over holdningen til Ap og Høyre.

- Jeg kan ikke forstå disse partienes standpunkt annerledes enn at de fortsatt ønsker mest mulig kø i Drammen sentrum, for i etterkant å argumentere for innføring av bomring. Denne antagelsen bekreftes av at de samme partier nylig stemte for å utrede bompenger, sier Knudsen.

Powered by Labrador CMS