
Advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NORGE: KS har varslet at det er krise i kollektivtransporten. Syv fylker melder om en 30 % kostnadsøkning i deres kontrakter, ifølge Dagsrevyen 9.oktober. Det kan bety færre avganger og dyrere billetter.
Samtidig viser NAFs Trafikantbarometer 2025 at mange gjerne skulle reist mer med kollektivtransport hvis tilbudet blir bedre. Hele 56 prosent oppgir at de gjerne setter seg på buss, trikk og bane. Den landsomfattende undersøkelsen er utført av Norstat for NAF.
– Et dårligere kollektivtilbud, spesielt i byer og tettsteder der tilbudet allerede er svakt, kan bety at flere setter seg i bilen, sier Handagard. – Dette er stikk i strid med målsettingene i mange byer som har bypakker og byvekstavtaler. For mange kan dette bety mer køkjøring og høyere bompengeregning. Men hvis bussen ikke går, blir bilen alternativet, sier hun.
Lavere pris høyt etterspurt
I undersøkelsen er folk tydelige på hvilke tiltak som vil få dem til å reise mer med kollektivtransport. Det er lavere pris på billetter, kortere reisetid og flere avganger. Også tilgang på pendlerparkering er høyt etterspurt.
Tallene viser at kutt i rutetilbud og høyere priser kan gjøre det mindre aktuelt for folk å bruke kollektivtilbudet.
– Vi ser at folk er absolutt positive til å bruke mer kollektivtransport. Men det må passe med hverdagen, og et tilbud som bygges ned vil bli stadig mindre attraktivt, advarer Handagard.
Hun mener at kollektivkrisa kan få varige følger dersom ikke fylkene får økte tilskudd som gjør at de kan opprettholde tilbudet.
– Det tar tid å endre reisevaner. Hvis folk først må bytte tilbake til bil, fordi tilbudet forsvinner, kan det bli enda vanskeligere å overtale folk til å bruke kollektivtransporten fremover. Da får du en ond spiral der tilbudet blir mindre og mindre attraktivt, sier hun.