– Vi nærmer oss allerede de første 250 solgte Volvo EX30, og mer kommer, forteller en strålende fornøyd John Skjelvaag i Bilia på Vitbank.

Pangstart for Volvos nye elbil

Bilia Drammen leverer de første bilene til kunder i uke 5 - og alt tyder på at Volvo har en ny bestselger i Norge.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN:  Plassjef John Skjelvaag hos Volvo på Lierstranda medgir at den nye modellen kom i rett tid:

– Timingen kunne knapt ha vært bedre. I en tid med økte renter og svekket kjøpekraft, er det selvsagt gull å kunne levere en ny Volvo med pris fra 321.900 kroner, - legger han til.

Hvor viktig den nye modellen er for Volvo-forhandleren kan knapt overvurderes.

– EX30 er helt avgjørende for oss, ingen tvil om det, understreker han.

– Derfor er det ekstra moro å se hvilken entusiasme de ansatte viser i forhold til nyheten. Jeg opplever at både selgere og øvrige ansatte virkelig har gledet seg til å vise bilen til potensielle kunder, rett og slett fordi de selv synes EX30 er en fantastisk bil til konkurransedyktig pris. Her har det vært veldig god bearbeiding av porteføljen vår – og tidlig aktiv kontakt med kunder de mener kan være aktuelle for den nye modellen, sier han videre.

Ekstra trygghet

– Salgstallene tyder klart på at nykommeren er blitt veldig godt mottatt?

– Ja, absolutt. Vi opplever at folk liker bilens design veldig godt, og at det betyr noe ekstra at Volvo er en veldig sterk merkevare. Så ser vi at i en tid med mange nye merker, betyr det noe for mange kunder at Volvo – og flere andre tradisjonelle bilmerker – har en lang og anerkjent historikk på det norske markedet.

- Dette får nok litt ekstra vekt for mange når tidene blir mer krevende – kjente merkevarer gir ekstra trygghet, mener John Skjelvaag.

«Leser» trafikkbildet

Hos Bilia i Drammen har man ikke tidligere sett så høye salgstall for en ny modell som fortsatt er både usett og uprøvd av mange.

– Her er en gunstig pris noe av svaret?

– Ja, god pris er viktig. Men vi får også tilbakemeldinger om at folk liker de egenskapene EX30 byr på, og oppfatter den som en helt moderne modell som tar Volvos elbil-modeller et skritt videre på blant annet oppkobling – og på sikkerhet; hvordan bilen «leser» trafikkbildet for å avdekke mulige farer.

Volvo har i lang tid vært anerkjent som et foregangsmerke på sikkerhet, noe som for et par tiår siden var et av merkets vanligste salgsargumenter. Fabrikkens egen havarikommisjon var en svært viktig premissgiver her.

- Vi bør kanskje ikke ta for gitt at alle bilkunder vet dette i dag. Det kan være på tide å fortelle mer om dette, og om bilenes ulykkesforebyggende systemer. Et bitte lite eksempel på dette, er en sensor bak rattet som holder oppsikt med bilførerens blikk, sier John Skjelvaag.

Og legger til at Volvo i disse dager utvider nybilgarantien fra 100.000 til 150.000 kilometer – stadig innenfor 5 år.

Mobile tjenester

I dag handler mer og mer om å gjøre hverdagen for bileierne mest mulig bekymringsfri.

– I en slik sammenheng er det absolutt mulig å tenke seg en form for mobil service på elbiler innenfor Personlig Servicetekniker-konseptet (PST). Tross alt kan så mye som åtti prosent av våre servicetjenester på elbil gjøres mobilt, forteller han videre.

Opptil 428 hk

Volvo EX30 er selskapets minste SUV noensinne, samtidig som den slår flere rekorder. Den har det laveste karbonavtrykket fra en Volvo-bil noensinne, og med 0-100 på 3,6 sekunder er den også den raskeste på akselerasjon. Den lille SUV-en har fått en begeistret mottakelse, så at salget har fått en flying start er kanskje ikke så overraskende.

Med rimeligste versjon får kunden bakhjulsdrift og en rekkevidde på opptil 340 km WLTP. Velger man Long Range-utgaven, øker rekkevidden til 475 km. Det finnes også en firehjulsdrevet modell med rekkevidde 460 km.

Både grunnmodellen og Long Range har motoreffekt 200 kW (272 hk), mens AWD kan by på hele 315 kW (428 hk). EX30 er 4,23 m lang, 1,84 m bred og 1,56 m høy, og har en akselavstand på 2,65 m. Egenvekten er fra 1.840 til 1.960 kg, avhengig av modell.

Powered by Labrador CMS