Bilferie i utlandet? Dette må du vite om bompenger i Europa

Bompenger er ikke lenger noe særnorsk fenomen. I dag må du vente å bli avkrevd bompenger i de fleste europeiske land i varierende grad, og mest om du kjører på motorveiene.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: Tyskland er fremdeles paradiset - her er det fortsatt ingen bompenger å bekymre seg for, men det kryper nærmere – også her. Dette er annerledes i nabolandene.

I Frankrike innkreves det bompenger på de fleste motorveistrekningene, og slik er det også i Italia. I Sveits, Østerrike, Tsjekkia, Slovenia, Slovakia og Ungarn må du kjøpe oblat på grensen og klebe på frontruten. Dette kontrolleres hyppig, og det blir dyrt om oblatet mangler!

I enkelte land er det også spesielle bompenger for passering av tunneler og broer (for eksempel Øresundforbindelsen og Storebælt i Danmark).

LES OGSÅ: Slik kjører du på tyske fri fart-motorveier

Manuell betjening

De fleste veibommene er fortsatt manuelle i den forstand at det er fysisk sperre mot gjennomkjøring før betalingen er godkjent. Mynter og manuell betjening er et vanlig syn i for eksempel Frankrike, Italia og Spania.

Betaling med kort er kurant de fleste steder, men vær oppmerksom på skiltingen før en veibom slik at du velger riktig løp i forhold til betalingsmåten. Er det mye trafikk, kan det være svært krevende å skifte til en annen bås om du først har kjørt feil.

Vurdér landeveien

Som her hjemme, er det mye penger å spare ved å velge småveier. De fleste steder er bompenger et motorvei-fenomen.

Kjører du vanlige landeveier i stedet, blir det ikke bare billigere: Tempoet blir roligere (så sparer du drivstoff også!), og det er mye, mye mer å se og oppleve.

Det spørs helt hva du skal. Handler det om rask og effektiv transport over store avstander, er selvsagt motorvei det beste valget. Skal familien hygge seg på turen, se og oppleve, ja – da bør motorveien bannlyses med en gang.

Prisene

Her får du en liten antydning om priser i enkelte land:

Danmark:
Øresundbroen DKK 358,-
Storebælt broen DKK 240,-

Tyskland:
Herren-tunnelen ved Lübeck. Euro 1,50
Warnow-tunnelen ved Rostock. Euro 3,80

Nederland:
Kil-tunnel Euro 2,00
Westgerschelde tunnel. Euro 5,00

Belgia:
Liefkenshoek tunnel Euro 6,00

Frankrike:
Bompenger på de aller fleste motorveistrekninger – fra Euro 2,80 til Euro 56,00.
Et par eksempler:
Lille – Paris Euro 16,30
Lyon – Montpellier Euro 25,20

I tillegg er det bompenger for en rekke bruer og tunneler. Eksempel:

Mont Blanc-tunnelen Euro 43,50
Millau broen på A75. Euro 9,80 (i høysesongen).

Spania:
Bompenger på de aller fleste motorveistrekninger – fra Euro 1,00 til Euro 27,10. Gjennomgående klart rimeligere enn i Frankrike.

Bompenger i to tunneler – Tunel de Cadi på grensen til Frankrike Euro 11,67,og Tunels de Vallvidrera ved Barcelona Euro 4,20.

Portugal:
Bompenger på de aller fleste motorveistrekninger – fra Euro 0,65 til Euro 21,25.

To broer:
25th April-broen i Lisboa Euro 1,65 og Vasco da Gama-broen, Euro 2,60.

Sveits:
Årsoblat for motorvei – CHF 40,- (inkluderer tunnelene St. Gotthard og San Bernardino)

Grand St. Bernard tunnel. CHF 29,30
Lotschberg tunnel. CHF 27,00 (CHF 29,50 weekend og helligdager)
Munt la Schera tunnel. CHF 16,00

Østerrike:
Oblat for 10 dager. Euro 8,80
A10 Euro 11,00. (Tauern Autobahn)
A13 Euro 8,00. (Innsbruck – Brenner pass)
A16 (S16) Euro 9,50. Arlberg motorvei (Arlberg Tunnel)
Gross Glockner Alpine road. Euro 35,00

Tunneler:
Bosruck. Euro 5,00
Gleinalm. Euro 8,50
Karawanken. Euro 7,00

Tsjekkia:
Oblat for 10 dager Czech Koruna 310,00

På denne linken kan du også sjekke bompenger selv.

LES MER OM BIL OG MOTOR

Bomstasjon i Alpene
LES OGSÅ: På hjul eller kjøl til Tyskland og Danmark?
Bomstasjon i sør-Spania
Bomstasjon i Frankrike.
Oblat-påminnelse i Østerrike.
Powered by Labrador CMS