FRUSTRASJON: Mange irriterer seg over å måtte betale bompenger.

Så mye har du betalt i bompenger hittil i år

Bilistene betaler mer – men det er ikke alltid fossilbilene som får den høyeste regningen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: AutoSync, Norges største utsteder av AutoPASS-brikker, har analysert bompenge- og ferjebetalingene til norske bilister i første halvår av 2025. Statistikken viser tydelige endringer som følge av lavere elbilrabatter, nye bomstasjoner og justerte priser.

– Reduserte elbilrabatter gir store utslag mange steder. Det skyldes ikke minst at elbilene i gjennomsnitt har mange flere bompasseringer enn fossilbiler, forteller Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync.

Elbiler kjører gjennom bomringene mer 

Trondheim viser tydelig hvordan mindre elbilrabatt påvirker tallene. Selv om elbiler betaler over 30 prosent mindre per passering enn fossilbiler, kjører de i snitt gjennom bomstasjoner 55 prosent oftere. Derfor ender elbilistene opp med en høyere regning i måneden: 617 kroner mot 583 kroner for fossilbilistene – altså 34 kroner mer.

Blant de store byene er det fortsatt Oslo som troner på topp. Gjennomsnittbilisten i Oslo betalte 658 kroner per måned, 63 kroner mer enn i 2024. I Drammen var prisene 174 kroner per måned i 2025 og 162 kroner i 2024, en økning på 7,4 prosent.

Rogaland på topp

Høyest bompengebelastning har bilistene i Strand kommune i Rogaland, hele 847 kroner per måned. 

–  Det er de mye omtalte prisene i Ryfast som har gitt Strand førsteplassen i flere år. Nå som prisen er satt ned er nok Ryfast ute av topp ti-listen neste år, sier Skovly

I fylkesstatistikken er Oslo på topp foran Trøndelag og Rogaland. I bystatistikken er Trondheim på andreplass foran Stavanger.

Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i Nedre Glomma før 20. mars.

Fylkesoversikt


Norges 20 største byer

Topp 10 kommuner

Om analysen

AutoSync har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i første halvår 2024.

  • Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av juni 2025.
  • Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
  • Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
  • Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,2 kjøretøy knyttet til AutoPASS-avtalen sin.
  • Kommuner med færre enn 100 AutoPASS-avtaler er ikke med i kommuneoversikten.
Powered by Labrador CMS