TEST: Volvo V90 Cross Country

Million-Volvo som leverer

Når prislappen for Volvo-en passerer millionen, skal bilen være bra! Mer enn bra!

Publisert Sist oppdatert

BIL: På prislappen til en V90 Cross Country AWD T5 jeg nylig prøvekjørte, sto det kr. 1.048.625,-, intet mindre. Nå var dette riktig nok en Volvo Ocean Race-modell, hvilket betyr en plass på øverste hylle utstyrsmessig, men en million er likevel «my pæng»!

Blant Volvos rene personbiler er V90 i dag selve flaggskipet. Jeg har kjørt bilen både i vanlig utgave og nå sist som Cross Country (CC), og må medgi at jeg for min del helt klart foretrekker sistnevnte. Bilen oppå understellet er den samme, plass og interiør er også likt. Men noen få centimeter ekstra høyde og bakkeklaring gjør underverker: Inn- og utstigning blir mye mer komfortabelt, og en høyere kjørestilling er heller ikke til å kimse av.

I forhold til standard modell er bakkeklaringen faktisk økt med hele 65 millimeter til 210 millimeter, og dette merkes veldig godt ved daglig bruk av bilen.

LES OGSÅ: XC40: Volvo surfer videre på medgangsbølgen!

Stor bil

V90 er en stor stasjonsvogn. I lengde mangler den bare drøyt 6 cm på å strekke seg fem meter, og bredden er 1,88 meter. Egenvekten på drøyt 1.900 kg bekrefter også størrelsen. Bilen har fått en design som er lett å like, med harmoniske proporsjoner fritt for unødig juggel og stas. 
Den innvendige plassen stemmer med størrelsen – også i baksetet er det meget fine forhold både i bredde og høyde, og beinplassen er det heller ingen ting å utsette på. 

Bagasjerommet er rommelig, om enn ikke størst i klassen. Med baksetet i bruk står 560 liter til rådighet, noe som kan økes til 1.526 liter med nedfelt sete.

LES OGSÅ: Volvo V90: Premium god som noen!

Prioritet på komfort

På veien er Volvo V90 en komfortdrøm, om det er det man vil ha – tyst, behagelig fjæring/demping og et klimaanlegg med fire soner som gir stabilt inneklima i bilen. Vil man derimot noe helt annet, så har bilen flere valgbare kjøremodus, noe som åpner muligheter også for litt mer inspirert kjøring. 

Bilen har et imponerende infotainmentsystem, der man blant annet kan velge akustikk til musikkdelen. Min favoritt er Gøteborgs konserthus!

Det finnes hele 6 USB-uttak og en 230V-kontakt. På komfortsiden finner vi forøvrig elektrisk bakluke med handsfree åpning, elektrisk nedfellbar bakseterygg, nøkkelfri åpning, start/stopp, og ryggekamera.

LES OGSÅ: Nye Volvo V60: Volvos mest vellykkede akkurat nå?

Sikkerhet på høyt nivå

På sikkerhet har Volvo lenge vært i fremste rekke. V90 CC er selvsagt ikke noe unntak, og har det meste man kan ønske seg av utstyr for både aktiv og passiv sikkerhet. City Safety er en viktig del av dette, med kollisjonsvarsler med autobrems som er virksom også i mørke, og som i tillegg til bil omfatter oppdagelse av syklister, fotgjengere og store dyr. 

Tretthetsvarsling er selvsagt på plass, bilen har alt som kan tenkes av kollisjonsputer, panikkbremsassistanse med nødbremselys ved hard nedbremsing, bremsepedal som gir seg ved kollisjon, stabilitetssystem og antispinn, whiplashbeskyttelse på begge forseter og Isofix barnesetefester på begge ytterseter bak. 

Med i sikkerhetspakken er selvsagt også blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk ved rygging, og kollisjonsvarsling for biler som kommer raskt bakfra. Bilen har automatisk dimming av utvendige speil, og svingbare LED aktive hovedlys som bare blender ned for møtende biler, og ellers leverer fullt fjernlys. Vår opplevelse av dette var at V90 CC må ha noe av det bedre markedet kan by på av hovedlys. 

LES OGSÅ: XC60: Den beste Volvoen i nyere tid?

250 raske bensinhester

Prøvebilen hadde 4-sylindret bensinmotor med 250 hk, automatisk firehjulsdrift og automatgir. Med et maksimalt dreiemoment på nærmere 350 Nm tilgjengelig fra 1.800 til 4.800 omdreininger, er selvsagt trekkraften meget god.

Kreftene avleses lett på ytelsene: 0-100 km/t på 7,4 sekunder med en stor stasjonsvogn lar seg høre, og det samme gjelder toppfart på 230 km/t. Et forbruk ved blandet kjøring på 0,65 l/mil oppgir fabrikken. Vi kom ikke ned på det nivået, men noterte 0,87 l/mil etter noen dagers kjøring.

LES OGSÅ: - Et forrykende Volvo-år!

Masse utstyr

Prøvebilen hadde det meste Volvo kan by på av utstyr og tilbehør, både for sikkerhet og komfort. Som mange andre, har også Volvo forskjellige pakker som kan velges. Prøvebilen hadde Teknikkpakke og Plusspakke Volvo Ocean Race med blant annet Volvo On Call.

Når man plusser på med en passe lang liste ekstrautstyr – blant annet elektrisk styrt panoramatak, el.justerbart passasjersete med minne, semi-elektrisk hengerfeste, luftfjæring og Premium lydanlegg fra Bowers & Wilkins, ender det hele med et pristillegg på knapt 179.000 kroner, enda de forskjellige pakkene er til dels sterkt rabattert.

Når utgangspunktet er småpene kr. 870.000,-, blir altså sluttsummen godt forbi millionen. Vi snakker med andre ord ikke billigsalg, men så skal det tilføyes at man også får mye for pengene. Plusspakken med Volvo On Call omfatter blant annet elektrisk oppvarmede spylerdyser i viskerbladene, parkeringsvarmer og oppvarmet ratt. On Call er et nød- og assistansesystem som blant annet inkluderer sporing av stjålet bil og fjernstart av varmer.

Konklusjon

Man kan bli Volvo-fan av mindre enn dette, men så skal det også kraftig skyts til for å utfordre de tyske premiummerkene. Dette har Volvo klart veldig bra, og de har – ikke minst - klart det med å gi bilene en umiskjennelig nordisk identitet.

Jeg er ikke overrasket over de høye salgstallene, til tross for priser i øvre sjikt. Men det er jo ikke Volvos skyld at vi har det avgiftssystemet vi har – i Sverige koster en tilsvarende bil som denne prøvebilen rundt omkring 400.000 kroner mindre enn her på berget!

Hvis du vil ha mye – men mer kompakt

Hvis det ikke er viktigst for deg å ha den største bilen, synes jeg det er en god idé å ta en titt på Volvo V60. Dette er en langt mer kompakt stasjonsvogn, men du har likevel nesten like stort bagasjerom. Det skorter ikke på bakseteplass heller, og utstyrslisten er like lang som et vondt år. Like bra infotainmentsystem og lysutstyr får du også. 

Du vil heller ikke mangle krefter – velger du for eksempel den V60 T6 AWD jeg nettopp kjørte, får du kraftige 310 hestekrefter til disposisjon. Dette gjør bilen mye raskere enn den større og tyngre V90 med 250 hk, 0-100 tar bare 5,8 sekunder, og toppfarten spretter opp til 250 km/t.

Spretter opp gjør også kjøregleden – dette er rett og slett en kjøremaskin med supre dynamiske egenskaper. Romjulssalget har ikke slått inn her heller – prøvebilen har en prislapp pålydende 909.175 kroner, hvorav drøyt 190.000 blir utgjort av forskjellige pakker og tilleggsutstyr. Valget er ditt!

LES FLERE BILTESTER HER

Powered by Labrador CMS