NYTT FLAGGSKIP: Priser og salgsstart på nye S-klasse forventes i løpet av høsten 2020.
NYTT FLAGGSKIP: Priser og salgsstart på nye S-klasse forventes i løpet av høsten 2020.

Slik er den helt nye Mercedes S-klasse

Nye S-Klasse kombinerer kunstig intelligens med erfaring fra 135 års ingeniørkunst, ifølge Mercedes.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: - Moderne luksus får en ny betydning med interiøret i nye S-Klasse. Designerne har skapt en feel-good atmosfære preget av eleganse og høy kvalitet. S-Klasse har alltid stått for luksus, komfort, sikkerhet og livsstil, og den nye generasjonen byr på en luksuriøs og moderne kjøreopplevelse på høyeste nivå, sier Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Dashbordet har fått en ny arkitektur, med et moderne overflatedesign og ergonomisk skjermoppsett, samt utstyrt med andre generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience) som er et av høydepunktene som kommer med nye S-Klasse.
Dashbordet har fått en ny arkitektur, med et moderne overflatedesign og ergonomisk skjermoppsett, samt utstyrt med andre generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience) som er et av høydepunktene som kommer med nye S-Klasse.

Intellligent

Bilens interiør er enda mer digitalt og intelligent, og mulighetene for personalisering og intuitiv drift har blitt langt mer omfattende. Det intelligente infotainmentsystemet MBUX er i bedre stand til å lære og kan om ønskelig lære seg dine vaner og ta initiativ for deg.

I tillegg kan visse handlinger utføres selv uten aktiveringsnøkkelordet "Hey Mercedes", som f. eks å godta en telefonsamtale. I nye S-Klasse kan brukergrensesnittet MBUX også betjenes fra passasjerer i baksetet.

Augmented reality

Mer enn noen gang tidligere oppfyller interiøret kravet om en privat tilflukt mellom hjem og arbeid. Den ønskede harmonien mellom digital og analog luksus resulterer i et revolusjonerende interiørdesign, hvor førerdisplayet og mediedisplayet gir en omfattende estetisk opplevelse, uttaler produsenten i en pressemelding.

Det store head-up-displayet i frontruten byr på nyeste visningsteknologi i synsfeltet. Augmented reality-visningen suppleres av det innovative instrumentpanelet med 3D-skjerm.

Betjeningen gir deg valget mellom stemmestyring eller sentral OLED berøringsskjerm. Utseendet på skjermene kan tilpasses med et utvalg av fire skjermstiler (diskret, sporty, eksklusiv, klassisk) og tre moduser (navigasjon, assistanse, service).

«Akustisk massasje»

Setene bokstavelig talt inviterer sjåfør og passasjerer til å sette seg ned og slappe av. Opptil 19 motorer i forsetene gir komfortable sitteplasser - et tall som indikerer kompleksiteten i teknologien som er installert i setene, i tillegg vil ti forskjellige massasjeprogrammer bli tilgjengelig i nye S-Klasse.

For de spesielt musikkinteresserte så har også Mercedes-Benz forbedret komforprogrammet «ENERGIZING» i nye S-Klasse med massasje i setene basert på resonansoverføring fra det integrerte Burmester® high-end 4D surroud sound systemet.

Dette gjør basstoner følbare, og legger til et nivå til den tredimensjonale lytteopplevelsen – 4D lyd – inspirert av den akustiske massasjen.

Ulykkesfri kjøring

Med nye S-Klasse kommer Mercedes-Benz enda et stort skritt nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring. Føreren støttes av mange nye eller utvidede kjøreassistansesystemer. Når fare truer, er assistansesystemene i stand til å svare på forestående kollisjoner slik situasjonen krever.

Som for eksempel har Mercedes-Benz lagt til en ny funksjon av PRE-SAFE® Impulse Side: Når en sidekollisjon truer, kan karosseriet løftes med opptil 80 millimeter med E-ACTIVE BODY CONTROL fjæring i løpet av noen tiendedeler av et sekund like før en forestående kollisjon.

Dette reduserer belastningen på dørkonstruksjonene, siden dørterskelen kan absorbere mer av energien takket være sin høyere posisjon. Som et resultat kan deformasjon av passasjercellen og belastningen som påvirker passasjeren reduseres. Radarsensorer brukes til å gjenkjenne et potensielt sidekrasj.

S 450 4MATIC S 500 4MATIC S 350 d 4MATIC S 400 d 4MATIC
Sylinderarrangement M 256, 6 i rekke OM 656, 6 i rekke
Motorvolum (cc) 2999 2999 2925 2925
Ytelse  (kW/hk ved rpm) 270/367 ved 5500-6100 320/435 ved 5900-6100 210/286 ved 3400-4600 243/330 ved 3600-4200
Dreiemoment (Nm ved rpm) 500 ved 1600-4500 520 ved 1800-5.500 600 ved 1200-3200 700 ved 1200-3200
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 5,1 4,9 6,2 5,4
Toppfart (km/h) 250 250 250 250
Blandet forbruk (l/100 km) 9.5-7.8 (9.4-7.8) 9.5-8.0 (9.4-8.0) 8.0-6.6 (7.9-6.5) 8.0-6.7 (7.9-6.7)
Blandet CO2 – utslipp (g/km) 215-178 (213-177) 216-181 (214-181) 211-172 (209-171) 211-175 (209-175)
SVINGBARE BAKHJUL: Forbedrer svingradiusen.
SVINGBARE BAKHJUL: Forbedrer svingradiusen.

LES MER OM BIL OG MOTOR

Under er oversikt over motorvariantene som vil være tilgjengelig i Norge fra starten. En plug-in hybrid med en helelektrisk rekkevidde på ca. 100 kilometer er forventet i 2021.
Under er oversikt over motorvariantene som vil være tilgjengelig i Norge fra starten. En plug-in hybrid med en helelektrisk rekkevidde på ca. 100 kilometer er forventet i 2021.
Powered by Labrador CMS