SPORTSCOUPE: Audi RS e-tron GT med 646 hestekrefter og Bang Olufsen-stereo har en startpris på 1.269.900 kroner.

Staten sponser 317.250 kroner i avgifter på Audis nye elbil

...og det er bare momsen. Hadde det vært en fossil-bil hadde bilen trolig kostet minst en halv million ekstra.

Publisert Sist oppdatert

BIL OG MOTOR: – Helt siden konseptbilen ble vist for første gang i 2018, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
To modeller av denne gran turismoen vil bli lansert samtidig, våren 2021: e-tron GT quattro og RS e-tron GT. Begge modellene er raske og kraftfulle, og begge gir nullutslipp lokalt, opplyser Audi i en pressemelding.
Audi Norge åpner for bestillinger allerede 18. februar, og e-tron GT får en attraktiv startpris i Norge på kroner 899.900,-. Denne modeller har mye utstyr inkludert som standard utover det man kan finne på andre modeller i dette segmentet, blant annet; varmeseter foran, 4+1 seter, panorama glasstak, offentlig ladekabel (Mode 3) og e-tron Compact-ladeutstyr.

Samtidig med lanseringen tilbyr Audi også en RS e-tron GT «Edition One», en lanseringsmodell med et begrenset antall biler som kommer til Norge.

646 hestekrefter

E-tron GT quattro akselererer til 100 km/h på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/h. RS e-tron GT spurter til 100 km/h på 3,3 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h.
Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre yter 320 kW (435 hk). Begge motorene har reserver i bakhånd for ekstreme situasjoner. Derfor er den samlede effekten på 350 kW (476 hk) betydelig lavere enn summen av de to motorene. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.

I RS e-tron GT yter frontmotoren også 175 kW (238 hk), mens den bakre her kan levere hele 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).
Motorene i Audi e-tron GT er synkronmotorer med permanente magneter (PSM). Det gir høy effektivitet. Den bakre motoren leverer kreftene gjennom en totrinns girkasse. Sammen med motorenes boost-funksjon, muliggjør dette både de ekstreme akselerasjonsressursene, og at føreren kan velge å start i 2. gir for høyere effektivitet.

Rekkevidde: 100 nye km på fem minutter

Batteriet på 86 kWh netto (93 kWh brutto) gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig.

Dette gjør at rekkevidden kan økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forutsetninger, tar mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80%, ifølge Audi.
Audi e-tron GT har også en svært kraftfull regenerering av energi. Føreren kan med spakene på rattet styre graden av regenerering selv. Maksimalt kan 265 kW føres tilbake til batteriet ved bremsing.

Understellet balanserer dynamikk og komfort takket være teknologi som «Audi drive select», firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring med tre kammer, elektrisk firehjulsdrift og differensialsperre bak. Hjulstørrelsen kan velges helt opp til 21-tommer, og bremsene – som kan leverer i karbon som tilvalg – har en diameter på opptil 420 mm.

Som alle Audi-modeller, er e-tron GT fullt tilkoplet internett. Infotainment, tjenestene fra «Audi connect» og assistentsystemene er «state-of-the-art». Og siden dette dynamiske kunstverket også må ha en tiltalende lydkulisse, har Audi komponert en unik lyd for e-tron GT. Den er både kraftfull og progressiv – som en ekte Audi, ifølge produsenten.


Norske priser Audi e-tron GT (levert Oslo)

Audi e-tron GT: 899.900,-
Audi e-tron GT Plus: 946.900,-
Audi e-tron GT Pro: 999.900,-
Audi RS e-tron GT: 1.269.900,-


Audi e-tron GT quattro Plus har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

Matrix-LED
Assistentpakke tur
Ryggekamera
Ambientebelysning, flerfarget
3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet
Komfortnøkkel med alarm
Adaptive cruise assist med nødstoppassistent
Avblendbare og innklappbare utvendige speil
Kundefordel på kr 13.850,-

Audi e-tron GT quattro Pro har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

Matrix-LED
Assistentpakke tur
Omgivelses kamera med parkeringsassistent
Adaptive cruise assist med nødstoppassistent
Avblendbare og innklappbare utvendige speil
Ambientebelysning flerfarget
3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet
Komfortnøkkel med alarm
Lydanlegg fra Bang & Olufsen
Head-Up display
Audi Phone Box
Adaptiv luftfjæring
Varmeseter bak
Kundefordel på kr 27.440,-

Audi RS e-tron GT har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

RS-emblemer
Carbid-bremser
Adaptiv Luftfjæring
20» 5-dobbeleiket ofsett-design i platinagrå
Avblendbare og innklappbare speil med memo
Utvendige sorte speilhus
Matrix-LED-hovedlys
Sort utvendig optikk
Sportsseter plus med 14-veis elektrisk justering med minne
Seter i skinn/microfiber dinamica
Innvendig dekor i palladium sølv effektlakk
3-eiket mlf-ratt med flat bunn i alcantara
Elektrisk høyde- og lengderegulering av rattstammen
Belyste innstigningslister med aluminiumsdekor foran og bak
Lydanlegg fra Bang & Qlufsen
e-tron Sportsound
Variabel differensiallås på bakakselen

LES MER OM BIL OG MOTOR

Powered by Labrador CMS