Bilparken vokser kraftig - NAF vil doble vrakpanten

Den norske bilparken vokste med rekordfart i fjor, og er nå i ferd med å passere 3 millioner biler. – Økt vrakpant kan få flere av de eldste og mest trafikkfarlige bilene bort fra veien, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: I 2022 ble det importert 193 000 biler til Norge. Samtidig ble det vraket eller eksportert kun 107.000 biler.

Til sammen kom det dermed rundt 86.000 flere biler på norske veier i fjor. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

- Dette er ny, norsk rekord. Aldri før har veksten i antall personbiler på norske veier fra ett år til et annet vært høyere. Den forrige rekorden var fra 2021, med en tilvekst på 72 000 biler.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

- Antall personbiler på veiene i Norge er nå på 2,97 millioner, og vil passere 3 millioner i løpet av kort tid, om trenden fortsetter, sier han.

Snittalder i bilparken: 10,8 år

Han mener det det høye nybilsalget er bra for trafikksikkerheten. Men selv om bilparken vokser, går snittalderen på den norske personbilparken ikke ned. De siste tjue årene har snittalderen på bilparken økt, fra 9,9 år i 1999 til 10,8 år i 2021.

- Nye biler er tryggere biler. Men når snittalderen ikke går ned, betyr det at det finnes en ubalanse et sted. Det vrakes for få biler, rett og slett. Om flere, eldre biler vrakes ville det være positivt for både trafikksikkerhet og miljø, sier han.

Vil doble vrakpanten

I dag er vrakpanten for en personbil på 3000 kroner. NAF mener den burde vært 6000 kroner.

Braadland minner om at økningen i vrakpant ikke koster politikerne eller skattebetalerne noe.

- Vrakpanten er som en pant på en brusflaske. Den betales inn når noen kjøper en ny bil, og den utbetales når noen leverer en bil til vraking og gjenbruk, forklarer han.

- Det finnes mange biler der ute som burde vært vraket. En dobling av vrakpanten hadde gjort det mer attraktiv å vrake en eldre bil enn det er i dag, og det hadde bidratt til å fjerne trafikkfarlige biler, sier Braadland.

Powered by Labrador CMS