Tone og Karl-Kristian fra Fiskum stakk nok en gang av med seieren i kategorien Årets drikk

Ble kåret til «Årets drikk» for andre år på rad

I fjor ble de prisvinnere i den prestisjetunge konkurransen i regi av Det Norske Måltid. Og sist torsdag fikk de samme prisen under kåringen i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

STAVANGER/ØVRE EIKER: Årets beste mat- og drikkeprodukter ble torsdag kveld kåret i en feststemt finale i den prestisjefylte konkurransen Det Norske Måltid.

Tone og Karl-Kristian fra Fiskum fruktpresseri stakk nok en gang av med seieren i kategorien «Årets drikk», med sitt produkt Eplemost Aroma.

Her er juryens begrunnelse: Vinnerproduktet er rent og pent i uttrykket. Fargen er delikat, produktet har bra syre balanse og fin kompleksitet. Aromaene kommer enda tydeligere frem etter litt tid i glasset, og gir en fin mineralitet og karakter med god lengde. Her vekkes dommernes barndomsminner med smaken av friske, søte epler med god smakslengde og elegant struktur.

Velfortjent heder til Arne Hjeltnes

Årets hedersprisvinner er med sin omfattende kunnskap og lune formidlingsform en kjær matprofil. Han er kjent for å skape begeistring og engasjere publikum med sin folkelige stil, krydret med gode historier, og ispedd litt humor, heter det i juryens begrunnelse.

− Arne Hjeltnes har en genuin lidenskap for de norske produsentene, og har løftet dem frem gjennom sin synlige rolle i flere tiår. Det er på høy tid at han ble hedret av bransjen og får den oppmerksomheten han fortjener, sier Kristin Austigard.

Matnasjonen Norge

Det ble delt ut 13 kategoripriser under finalen i Det Norske Måltid torsdag 2.februar.

De 13 kategoriene rommer det ypperste av norske råvarer og matprodukter, og gjennom høsten har dommerne vurdert og smakt for å finne de beste produktene. Hele 250 produkter ble sendt inn til konkurransen. Det har vært en hard kamp om seieren, men veien til finalen har også vært viktig for å bygge opp under visjonen om Matnasjonen Norge.

– Det er viktig å få frem de gode historiene fra produsenter som har et brennende engasjement for å lage kvalitetsprodukter fra hele landet. Finalen i Det NorskeMåltid er en viktig nettverksarena hvor matbransjen møtes. Vi har gode eksempler på at nye spennende samarbeid har oppstått i forbindelse med konkurransen, sier Kristin Austigard, leder for Det Norske Måltid.

Powered by Labrador CMS