
Byvekstavtale: Krever 1099 sykkelplasser og maks 183 bilplasser på IKEA
Statlige krav og en vedtatt byvekstavtale setter stopper for Ikeas planer om å bygge nytt varehus i Stavanger, hvor Statsforvalteren har omgjort lokalpolitikernes velsignelse med henvisning til parkeringskrav.
NORGE/DRAMMEN: Det er en pågående debatt omkring byvekstavtale for Buskerudbyen, som flere av styringspartiene i Drammen ønsker å inngå med staten. Departementets holdning er at det må utredes en bypakke med bompengefinansiering av nye veiprosjekter, og foreløpig har Buskerudbyen en mindre omfattende belønningsavtale.
Det er imidlertid flere eksempler på at kravene som staten stiller for en byvekstavtale kan slå uheldig ut i forhold til utvikling av infrastruktur og næringsliv. Et av de ferskeste eksemplene finner vi i Stavanger, hvor byvekstavtalen for Nord-Jæren regulerer hvilke forpliktelser kommunene som er omfattet av avtalen må innrette seg etter.
Nå har statsforvalteren satt foten ned for nytt Ikea-varehus på Forus, etter at byggeplanene opprinnelig fikk tommelen opp for lokalpolitikerne. Det skjer med henvisning til nullvekstmål og en begrensning på én bilplass per 200 kvadratmeter bygg. Motsatt vei er det et skyhøyt krav om antall sykkelplasser.
Opprinnelige planer, som ble godkjent av kommunen, innebar 590 parkeringsplasser for bil og 170 for sykkel. Nå må planene justeres til maks 183 plasser for bil og minst 1099 for sykkel, skriver Nettavisen og Stavanger Aftenblad som omtalte saken først.
Ifølge vedtatt planverk er det nemlig kun tillatt med én bilplass per 200 kvadratmeter bygg.
– Ingen sykler hjem med en sofa
Det er Statsforvalter Bent Høye som setter foten ned for de nye Ikea-planene, og viser til at politikerne ikke har lov til å vike fra den avtalte kommunedelplanen. Ifølge gjeldende regler er det kun tillatt med maks 183 bilplasser, og krav om minst 1099 sykkelplasser.
Det får politikerne i Stavanger til å se rødt. Frp-politiker Kristoffer Sivertsen i Stavanger mener saken er «komplett idioti», og at nullvekstmålet i dette tilfellet vil gå utover familier.
– Det sier seg selv at ingen kommer til å dra på Ikea og sykle hjem med en sofa. Dette er en helt absurd sak som vi mener er komplett idioti, sier han Sivertsen til Stavanger Aftenblad.
Ikke lovlig grunnlag for å gi dispensasjon
Statsforvalter Bent Høie mener Stavanger kommune ikke hadde lovlig grunnlag for å gi Ikea dispensasjon fra parkeringskravene.
Han viser til at det ikke finnes hjemmel i loven for dispensasjonen, og at vedtaket går imot hovedformålet i planen.
Høie understreker at parkeringsreglene er en viktig del av arbeidet med å nå nullvekstmålet, altså at biltrafikken i byområdene ikke skal øke.
– Dispensasjonen gjelder ikke et lite avvik, men et svært avvik. Hvis vi ikke klager på dette, gjør vi ikke jobben vår, sier Høie til avisen.