
Elever med miljøinnspill for fremtidige drammensprosjekter
Drammens nye bybru er et prosjekt som engasjerer både små og store borgere i byen vår.
DRAMMEN: Da ungdomsskoleelevene på Akademiet Realfagsskole i Drammen fikk besøk av rådgiverne for bybrua-prosjektet fra Drammen kommune, fikk både elevene og rådgiverne en hyggelig opplevelse – og utvekslet noen gode ideer til fremtidens byggeprosjekter.
Lavkarbonbetong og Drammensgranitt
Nille Ragnhild Staubo Munthe-Kaas holdt foredrag for elevene
ved Akademiet Realfagsskole Drammen sammen med kollega Emma Elisabeth Enhuus i
anledning skolens bærekraftsuke. De jobber som miljørådgivere i WSP Norge og spurte
om elevene hadde egne innspill til hvordan kommunen kunne redusere utslippene
og miljøpåvirkningen i forbindelse med prosjektet – og da var det mange
engasjerte hender i været.
«Kanskje gjøre noe med betongen?» Sa en av elevene. «Ha
kortere transportavstander på materialer», sa en annen. «Benytte lysere
materialer i stedet for mørke for å sørge for en høyere albedoeffekt», sa en
tredje elev.
Munthe-Kaas var imponert over bidragene fra elevene og kunne
fortelle at noen av disse tiltakene allerede er igangsatt.
– Vi har for eksempel valgt å bytte ut vanlig
betong med lavkarbonbetong. Det er en type betong med redusert karbonavtrykk og
som gir et lavere sementforbruk. I tillegg hentes granitt som skal benyttes til
brua fra lokale områder i stedet for med langtransport fra Kina.
– Dette med albedoeffekten er svært spennende og
noe vi absolutt kan vurdere i andre prosjekter, la Enhuus entusiastisk til. Hun
understreker også at alle flater på brua, med unntak av granitten er lyse.

«Prosjekt bybru» med omvisning og miljøanalyser
Også Andreas Røed, seniorrådgiver i klima- og
miljøvernavdelingen hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, var med på foredraget
for de engasjerte ungdomsskoleelevene på Akademiet Realfagsskole Drammen.
– Det er flere utfordringer ved arbeider i vann
som vi er svært opptatt av å hensynta i slike prosjekter, fortalte han.
Bærekraftsuke
Mot slutten av uka skal elevene reise på besøk til selve anleggsområdet og få en nærmere inspeksjon av bybrua, Holmenokken og målinger som er gjort hittil. Målet med arbeidet er å undersøke hvordan naturen ivaretas underveis i prosjektet.
