
EU skroter offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler
Fire av ti elbilister er ikke fornøyd med vinterrekkevidden på bilen sin. - En offisiell vintertest av elbiler er nå ute av planene i EU. Så offisielle tall for hvor langt bilene kjører om vinteren, kan vi se langt etter, uttaler NAF.
NORGE: I 2023 kom gladnyheten om at det ble jobbet
for å få på plass en offisiell vinterrekkeviddetest (WLTP) av elbiler. Testen
skulle inngå i den nye Euro7-standarden. Men i Euro7-kravene som nå skal vedtas
i EU, er det ikke inkludert en vinterrekkevidde-test av elbilene.
- En
offisiell vinter-WLTP ville gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om
bilenes egenskaper. Rekkevidde er fortsatt viktig for bilkjøperne, og vi er
opptatt av at forbrukerne skal få så god informasjon som mulig om elbilene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han
forklarer at mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye elbilenes
rekkevidde endres vinterstid:
- I de verste kuldeperiodene vi har hatt i
vinter, halveres rekkevidden på elbilene. Det er ikke alle bilkjøperne som er
forberedt på det, sier Sødal.
Skuffet over vinter-rekkevidden
I NAFs
elbilmonitor som er gjennomført av Norstat i desember 2023, svarer fire av ti
elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på bilen sin. At elbiler går
kortere vinterstid er velkjent blant bilkjøperne, likevel er så mange skuffet
over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading om vinteren.
- Selv om
det ikke kommer en offisiell test av rekkevidde på vinteren nå, trenger
forbrukerne denne informasjonen. Derfor er testene NAF gjør av vinterrekkevidde
viktige, og vi ser at det er informasjon bilkjøperne etterspør. Både forbruk,
lading og rekkevidde endres vinterstid, og det setter vi søkelys på i disse
testene, sier Nils Sødal.
Store forskjeller i rekkeviddetap
Siden 2020
har NAF og Motor testet de aller fleste elbilmodellene som har kommet til
Norge, både om sommeren og vinteren. Tallene viser at rekkeviddetapet om
vinteren spriker mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 prosent til 36
prosent kortere rekkevidde.
- Dette er
viktig informasjon når bilkjøperne skal gjøre sine valg. Testene våre har i det
store og hele også vært gjennomført i vanlige norske vintertemperaturer mellom
null og minus ti grader, sier NAF-rådgiveren.
Vinterens
test blir gjennomført 31. januar og 1. februar. Da stiller rundt 25 elbiler til
start for årets vinter-El Prix.