En herlig annerledes, surrealistisk godbit
«POOR THINGS»: Et modig og friskt pust i en bransje som er livredd for nytenking.
FILM: Dette er en vanskelig film å klassifisere. At man kan se en tydelig
inspirasjonskilde fra gamle filmer fra Hollywood med store kunstige filmsett,
filosofiske dialoger og malte bakgrunner er tydelig. Det finnes imidlertid
ingenting annet å sammenligne med. Det nærmeste kan kanskje være Wes Andersons
(“The Grand Budapest Hotel”, “Moonrise Kingdom”) egenartede stilistiske stil,
uten at disse filmenes DNA innebærer noe formelt slektskap.
Det å være noe
annerledes og kunstnerisk fra dagens kommersielle Hollywood-maskineri, som er
livredde for å vike fra sin vante og trygge formel for å tjene penger, er verdt inngangsbilletten i seg selv.
Godbit for øynene
Filmen
er basert på en roman av skotten Alasdair Gray med samme tittel. Filmen finner
sted på samme tid som i boken, men samtidig i en alternativ, nærmest
futuristisk visjon av 1800-tallets Storbritannia. Den greske regissøren Yorgos
Lanthimos har skapt et stilistisk univers av et optisk stykke historie som
egentlig aldri har eksistert. Visuelt er det virkelig en liten godbit for øyne.
Premissene
til filmen er i utgangspunktet ganske så enkle. Filmen er imidlertid spekket
med ekstreme og underlige karakterer, der Bella (Emma Stone) er protagonisten hvor en personlig reise til selvstendighet både mentalt og seksuelt er filmens
hovedfokus.
Underlighetene kommer også med korte tidsintervaller, og er stadig
krydret med underfundig og abstrakt humor. Karakteren til Bella har dessuten en
ekstra utfordring som bidrar til den surrealistiske opplevelsen. Hun er nemlig
gjenopplivet fra de døde av den strengt talt spesielle og eksentriske
vitenskapsmannen Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe), også bare treffende nok kalt
“God” av Bella. Hun har tydelig fått noen nye kroppsdeler i form av en ny
hjerne som gjør at hun må lære seg menneskehetens forskjellige normer og lyster
på nytt.
Filmen
er tydelig inspirasjon fra en av verdenslitteraturens mest kjente romaner,
Frankenstein. Men der hvor Frankensteins går en mørk vei fylt av dystre
menneskelige aspekter med skrekk og horror, går i stedet “Poor Things” en annen
vei hvor hovedbudskapet er en feministisk frigjøring i en verden tilrettelagt
for menn.
Seksuell appetitt
Som
tidligere nevnt er det det unike persongalleriet som er filmens store
vitalitet. Bellas reise er en opplevelse uten sidestykke. Hennes seksuelle
appetitt og frigjørende vesen både tiltrekker og driver hennes mannlige
bekjentskaper til vanvidd underveis.
Emma Stone ser ut til å stortrives i
rollen, der enkelte scener krever stort mot og mental frigjøring fra enhver
sjenanse.
Hennes
mannlige motspiller, Duncan Wedderburn, spilt av Mark Ruffalo, er en ganske så
slesk fyr med en selvsentrisk persona. Mannen som nå kanskje er mest kjent for
å portrettere “Hulken” var før det - kjent som en karakterskuespiller. Duncan
Wedderburn er uansett ikke i nærheten av hva Mark Ruffalo tidligere har spilt.
Her utvider han virkelige sine horisonter med eder og galle av usympatiske
menneskelige egenskaper. For Willem Dafoe, er det et mer velkjent område, hvor
han har god trening med å spille uortodokse og rare skikkelser. Det er verdt å
nevne at han også er meget god til det.
Nyskapende og unikt
Regien
av tidligere nevnte Yorgos Lanthimos, er ekstremt solid der ingenting er
overlatt til tilfeldighetene. Det visuelle er en fryd for øyet med sin
stilistiske og rene design. Han leker også mye med fargepaletten, der filmen
starter i svart-hvitt bilder, men overøser oss etterhvert med masse farger i
takt med hovedpersonens utvidede forståelse av verden utenfor.
Musikken er et
kapittel i seg selv, der den fokuserer mer på stemning og disharmoniske
tone-sammensetninger enn det melodiøse. En slags støy i arrangerte former. Det
kan selvsagt til tider bli noe utfordrende, samtidig som det gir en effektiv
boost til å opparbeide en rett stemning i filmen.
Regissør
Lanthimos har utviklet sin unike visuelle stil med filmer som “The Lobster”,
“The Favourite” og “The Killing of a Sacred Deer”. Den trenden viderefører han
her. Han er ikke redd for å å bruke subjektive kamerainnstillinger, og leker
enkelte steder med fisheye-optikk som skaper et underlig perspektiv.
Manuset er
originalt skrevet. Den føles nyskapende samtidig som den bruker de vanlige
dramaturgiske virkemidlene. Fokuset ligger på de menneskelige aspektene og den
personlige utviklingen av hovedpersonene. Dramaturgien er ganske effektivt
klippet sammen til vi når tredje kapittel der Bella havner i Paris. Der
stagnerer filmens naturlige progresjon noe, og man kunne muligens ønske at
redigeringen var litt mer nådeløs.
Ny standard?
Lydbildet
er forholdsvis enkelt, men ekstremt effektivt, og sammen med musikken
balanserer den på grensen til det ubehagelige i enkelte sekvenser. Den
overskrider imidlertid aldri den grensen. Produksjonsverdien er eksplisitt, og
filmens innramming med de store settene er en nytelse for øyet. Manuset
fokuserer på Bella, og hennes naturlige utvikling i en fiktiv verden der
enkelte elementer oppleves naturlig selv i de mest absurde situasjoner.
“Poor
Things” er en herlig, annerledes filmatisk opplevelse. Det har masse
underfundig humor krydret med noen alvorlige og mørke menneskelige skjebner.
Opplevelsen må sies å være av det unike slaget. Den er modig, og et friskt pust
i en bransje som er livredd for nytenking.
Forhåpentlig setter den standarden
der en ny trend hvor originalitet, kreativitet og kunstneriske ambisjoner blir
traktet etter.