Grensehandelen fortsetter å vokse – nær en milliard i måneden
Nordmenn bruker i snitt en knapp milliard kroner på grensehandel hver måned. NHO Mat og Drikke fatter ikke hvorfor myndighetene ikke gjør noe for å bremse utviklingen.
NORGE: – Grensehandelen betyr tapt verdiskaping og tapte arbeidsplasser for mat- og drikkeprodusentene. I tillegg reduserer den statens egne inntekter. Den svenske finansministeren kan imidlertid glede seg over den norske avgiftspolitikken, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Ferske tall fra SSB viser at norske forbrukere brukte 2,9 milliarder kroner på grensehandel i løpet av andre kvartal 2025. Det tilsvarer en økning på 213 millioner kroner fra samme periode i 2024.
– Fortsetter denne utviklingen vil det bli stadig vanskeligere å drive næringsvirksomhet på norsk side av grensen. Dette skjer samtidig som vi ser at norsk næringsliv taper terreng til våre nordiske naboer på flere andre områder, sier Brubakk.
Fire år uten tiltak
Norske myndigheter har tidligere sagt de er positive til å se på hvordan man kan begrense grensehandelen. Da Hurdalsplattformen ble lagt frem i 2021 sa regjeringen de ville foreslå konkrete tiltak for å redusere grensehandelen og styrke konkurransekraften til norsk næringsliv.
- Det har foreløpig ikke skjedd. Tall i NHO Mat og Drikkes grensehandelsrapport viser derimot at avgiftsgapet mellom Norge og Sverige på klassiske «lokkevarer» som alkoholholdige drikkevarer, snus og tobakk har holdt seg stabilt eller økt i perioden, skriver NHO i en pressemelding.
Avgiftsgapet på snus har økt med så mye som over 50 prosentpoeng siden Hurdalsplattformen ble lansert i 2021.
– Det er synd norske myndigheter, som jo tidligere har erkjent at grensehandelen er ødeleggende, ikke har gjort noen grep for å bedre en situasjon som stadig blir verre, sier Brubakk.