Gravemaskiner og lastebiler rykket inn på Brakerøya søndag for å grave ut gropen der den ferdigstøpte adkomstundergangen skal trilles på plass i slutten av juli.

Jernbanen er kuttet – klart for 1.600 tonn undergang!

Natt til lørdag kuttet Bane NOR skinnegangen ved Brakerøya for å bygge ny adkomstvei til sykehuset, en ferdigstøpt undergang som trilles på plass i juli.

Publisert Sist oppdatert

BRAKERØYA: Bane NOR, entrepenøren AF og oppdragsgiver Helse Sør-Øst RHF teller nå spent ned til tidenes transport i Drammen.

En ferdigstøpt jernbaneundergang som veier 1600 tonn, skal trilles på plass og bli ny firefelts adkomstvei til sykehus og helsepark.

En spesialmaskin ble satt inn lørdag kveld for å løfte og transportere vekk skinner og sviller for å gi plass til utgraving av gropen til ny sykehusadkomst.Click to add image caption


Det er en vital brikke i puslespillet med den nye helsebydelen som nå bygges på den gamle industriparken mellom Brakerøya stasjon og Drammensfjorden. Adkomstveien fjerner barrieren mellom byen og sykehusområdet.


Endelig dato for flytteoperasjonen er ikke fastsatt, men den blir rundt 20. juli. Da er sidene ut til jernbanetraseen spuntet, grunnen er stablisert og betongplaten som undergangen skal hvile på er støpt og herdet. Spesialselskapet Sarens skal stå for transporten av betongklossen - det er AF-gruppens faste kontakt på den type arbeider.

Nøyaktig hva konstruksjonen veier er ikke klart, men ut fra hva som er brukt av armeringsjern og betong er vekten et sted rundt 1600 tonn.

Rullebane støpes

Vekten på 1600 tonn fordeles på mange titalls hjul slik at marktrykket for hvert enkelt hjul reduseres. Men det er likevel store belastninger, og for å sikre mot svikt i underlaget hugges det eksisterende toppdekket opp og det støpes en ny og flatere rullebane.

Betongklossen vil først bli løftet noen centimetre opp, før den trilles retning vest mot Drammen sentrum. Så blir den transportert inn på traséen for den nye veien, og deretter ned til en plattform/underlag i jernbanetraséen.

Underveis forteller instrumenter og målinger hvor og hvordan transporten forløper med muligheter for korrigeringer.

Her kommer den nye firefelts adkomsten til sykehus og helsepark.

Spesialmaskin

Noen timer etter at Bane NOR kuttet kjørestrømmen på Drammensbanen for seks uker sommerstengt og vedlikehold, ble skinnegangen kuttet. Dobbeltsporet ble delt i fire deler. Lørdag morgen ble kjøreledning og master demontert.

Lørdag kveld kom en spesialmaskin for å løfte vekk skinnene med sviller. På larveføtter og med løfteanordninger i alle retninger ble skinnedelene løftet og transportert ut mot broen over Drammenselva, der de ble midlertidig lagret.

Lørdag ble kjøreledning og annen jernbaneinfrastruktur fjernet.

Søndag rykket mannskaper med et utvalg gravemaskiner inn, og i samspill med lastebiler og en dumper ble massene fjernet der undergangen skal komme. De utgravde massene lagres inne på byggetomten for sykehuset. Pelemaskin kommer senere i uken, og andre spesialister følger etter.

Fortsatt byggeplass

Undergangen skal være på plass til togtrafikken gjenopptas 9. august. Men det gjenstår mye arbeide før hele prosjektet er ferdig.

Gang- og sykkelveiene i området skal også bygges om, og vil etter hvert gå i en bro over sykehusadkomsten tett ved jernbanetraseen fra fjordparken, og til den gamle innkjøringen til området.

Den nye adkomstveien vil i første omgang ikke bli åpnet for vanlig ferdsel. Når grunnarbeidene med Helseparken starter, vil Drammen Fjernvarme og sykehusets byggeadministrasjon miste veien på sørsiden av jernbanen. Det vurderes om den nye veien skal åpnes for begrenset adkomst inn til området.

Den 9. juni ble toppdekket til den nye jernbaneundergang støpt.

Den gamle Montért-tomta vil være anleggsplass en god stund fremover. Når ombygging av vei og annen infrastruktur er fullført, frigis området til grunneier Mikkelsen Eiendom, som planlegger et spennende høyhuskonsept der.

Det blir trolig et signalbygg, og vil markere inngangen til en ny helsebydel.

For å tåle transporten av den 1600 tonn tunge undergangen, jevnes underlaget ut og det støpes et heftig armert toppdekke som en rullebane.
Powered by Labrador CMS