KJØRTE «BRØYTEBIL»: Frank Tore Larsen med startnummer 1 stjeler tusendeler der han kan, her «friseres» en løs brøytekant foran kirketrappa i Vikersund.

Frank Tore Larsen til topps i sesongdebuten på hjemmebane

Steinbergs store sønn tok teten foran Anders Grøndal i NM med full pott i et iskaldt, men folksomt Sigdalsrally.

Publisert Sist oppdatert

ØVRE EIKER/SIGDAL: Den regjerende norgesmesteren for tredje år på rad var forhåndsfavoritt og førstemann ut på den for året nye SS1 Hoensvannsveien, en fartsetappe fra det gamle Hokksund-rally Larsen selv er oppvokst med.

- Jeg har stått der siden jeg var liten gutt og sett på gamlekara. Å få oppleve det selv og med Hoensvannet i soloppgang var heftig. Ordentlig gøy, sa Larsen til rally-radioen etter målgang og som totalvinner med god margin.

Larsen, for anledningen med reservekartleser og NM-debutant Lars Håkon Lundgreen fra Drammen, var raskeste mann på samtlige etapper bortsett fra SS2 (Henning Solberg). Etter å ha passert publikum foran kirketrappa ved Vikersundbakken på den andre fartsprøven var Larsen passe fornøyd med starten, men hadde mer å gå på, ifølge han selv.

- Det er første løpet for sesongen så det tar litt tid å komme igang, men jeg synes vi har starta OK og har noe å bygge videre på. Vi må finne litt bedre flyt, og så blir det å øke på litt utover dagen. Vi går for seier, sa Larsen (bildet).

Og det gjorde han. Larsen økte avstanden ned til Anders Grøndal og resten av konkurrentene for hver fartsetappe, og kjørt til slutt i mål ett minutt og to sekunder foran Grøndal på andreplass og 1.46 foran Henning Solberg på tredje.

Henning Solberg er tilbake i rally-sirkuset. Ikke alt stemte med bilen, men smilet var fortsatt på plass.

Stolt Bermingrud hevdet seg

Marius Bermingrud (25) fra Vestfossen med kartleser Thea Turvoll Lien, også fra arrangørklubben NMK Modum og Sigdal i likhet med Frank Tore Larsen, storkoste seg i debuten med R5-bil i toppklassen. Bermingrud hadde startnummer 9, men kjørte seg opp fire plasser og fullførte løpet på en respektabel femteplass 3.55 bak Larsen.

- Man skjønner at det har vært en guttedrøm hele livet. Hvis den følelsen som jeg har nå varer evig, da tror jeg ikke at jeg kommer til å slutte med dette noen gang, sa Bermingrud til DRM24 etter «publikumsvennlig» kjøring på SS2

- Kan du utfordre disse to andre ringrevene fra Drammen foran deg?

- Man føler seg lett som en supermann i en sånn bil, men å hente ti år med erfaring det gjør du ikke på ti etapper som er omtrent hva jeg har vært i denne bilen. Jeg har mye å hente, men har det vanvittig gøy, sa Bermingrud til DRM24.

Etter løpet og noen forsinkelser underveis som gjorde at Bermingrud måtte kjøre SS8 Letmolia i mørket uten ekstralys på bilen, hadde han følgende kommentar:

- For min del holdt det i massevis. Jeg er stolt av å komme i mål og prestere som jeg har gjort bare et par sekunder fra en fjerdeplass i debuten, sa en tydelig fornøyd eikværing med et velkjent etternavn innen motorsport.

Usikkert om Grøndal kjører de neste rundene

Anders Grøndal, som tok en tredjeplass i NM i fjor etter en god avslutning på sesongen, oppsummerte dagen slik overfor rally-radioen:

- Løpet har vært bra og en utrolig fin dag på skogen med flotte forhold.

Det viktigste ble å fullføre fremfor å jage sekunder på Larsens forsprang på de siste etappene.

- Jeg ble liggende litt mellom Frank Tore og Henning hele veien, så jeg så ingen grunn til å kjøre maks på powerstage (SS8), sa Grøndal.

Hvorvidt han stiller til start på de neste to NM-rundene før sommersesongen er foreløpig ikke klart.

- Rally Hadeland står jeg over da jeg er opptatt med et annet motorsportarrangement, og så blir det kanskje Numedal, sa Grøndal.

Anders Grøndal og kartleser Veronica Engan. Den rutinerte drammenseren er fortsatt norges mestvinnende bilsportutøver i NM-sammenheng.

Folkefest tross sprengkulde

Til tross for bitende vinterkulde og ned mot 24 kuldegrader i Sigdals dype skoger, var det bra med folk og som vanlig god stemning innover på skauen.

Den strenge kulda skapte imidlertid også litt vanskeligheter. For det første måtte arrangøren sørge for manuell tidtaking ved målgang som følge av trøbbel med teknikken. For det andre skapte kulda en del snø- og frostrøyk som ble hengende igjen etter bilene og skapte noe redusert sikt for de som kom bak.

- Det var nok fordelen med å starte først. Ulempen er at jeg renser veien for de andre, sa Frank Tore Larsen til DRM24. 

Uansett, en komfortabel seier som viser at Larsen har formen inne i en sesong han også satser internasjonalt i flere EM-runder.

- Det har vært en fantastisk dag. Helt nydelig. For noen veier og for et arrangement. Letmolia er som vanlig noe helt spesielt. Enda litt mer trening og finpussing nå så blir dette veldig bra, sa Larsen til rally-radioen.

Kartleser Lars Håkon Lundgreen, som stepper inn for Torstein Eriksen i bilen til Larsen når sistnevnte er opptatt med VM, hadde følgende oppsummering etter debuten i NM:

- Det har vært veldig gøy. Vi har trent masse, og kjenne at det sitter og få en god følelse med timingen var deilig.

Se flere bilder fra Sigdalsrally lørdag:

Anders Grøndal satset friskt, da bakfangeren ble liggende igjen et eller annet sted langs Hoensvannsveien etter et møte med en brøytekant på SS1.
SS2 ved Heggen Kirke er ny av året og har trolig Sigdalsrallys mest publikumsvennlige hårnålssving. Frank Tore Larsen holdt den raske linja mens enkelte av konkurrentene falt for fristelsen til å «utnytte plassen» litt bedre.
Depot og serviceplass var i år under Vikersundbakken.
Et ikke ukjent veikryss i Bingen med det som trolig er bygdas mest berømte postkasser.
KALD DAG PÅ JOBBEN: All ære til mekanikerne som skrur bil i drøyt 20 minusgrader
Powered by Labrador CMS