Nå skal bilskiltene lages av resirkulert aluminium

I desember ruller de første bilene med skilt av resirkulert aluminium ut på norske veier. 

Publisert

NORGE: - Dette bidrar til lavere utslipp og mer bærekraftig ressursbruk, skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

Statens vegvesen bestiller årlig nærmere 700.000 bilskilt, og selv om hvert skilt bare veier 170 gram, utgjør det en betydelig mengde aluminium.

- Det er svært energikrevende å framstille aluminium. Ved å bruke resirkulert materiale reduserer vi energiforbruket dramatisk, uten at materialegenskapene blir svekket. Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun fem prosent av energien som går med til å lage skilt av ny aluminium, forteller Lasse Stentorp Haugen i Statens vegvesen.

Grundig testet

Materialene har blitt testet under varierende bruk og værforhold i hele landet over en periode på rundt ett år. 43 privateide personbiler over hele landet, 8 tjenestebiler i Statens vegvesen og 8 lastebiler fra en entreprenør har vært med i prosjektet. I tillegg er det testet 6 bilskilt, hvorav 3 består av resirkulert aluminium og tre i primæraluminium, i og ved Espatunnelen på E6 sør for Hamar.

- Vi har også forhørt oss med relevante fagmiljøer og sammenlignbare land som har tatt i bruk resirkulert aluminium i bilskilt, fortsetter Stentorp Haugen.

- Vi anser resultatene av testen som gode, da vi ikke kan se noen nevneverdig forskjell i kvaliteten. Den norske leverandøren, Speira, bekrefter at de kan levere tilstrekkelig med skilt i resirkulert aluminium. Skiltene består av minst 40 prosent resirkulert aluminium og har, som vanlige skilt, en forventet levetid på minst 10 år.

Starter opp i desember

De første bilskiltene i resirkulert aluminium blir tatt i bruk allerede i desember, med full utrulling fra januar. I første omgang gjelder dette standard hvite skilt, mens de andre variantene kommer etter hvert.

- Selv om skiltene nå kommer i resirkulert aluminium, kan du ikke se forskjell på nye og gamle skilt, avslutter Stentorp Haugen.

Selv om Statens vegvesen ikke sparer penger på ordningen, gir den store miljøgevinster i form av lavere energiforbruk og mindre utslipp. Endringen kan gi en årlig besparelse av klimagassutslipp som tilsvarer omtrent 1700 flyreiser tur-retur Oslo–New York for én person.

Powered by Labrador CMS