FULLTREFFER: – Audi Q4 har truffet markedet godt, fastslår Magnus Løver hos Albjerk Bil.

Audi til topps både for merke og modell to måneder på rad

I et hett bilmarked som preges av store svingninger fra måned til måned mellom bilmerker og modeller, ble det Audis tur til gangs i oktober og november. De to første månedene av årets siste kvartal sto Audi øverst på lista over nyregistrerte biler i drammensområdet – både som merke og modell.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: – Ja, vi har hatt noen travle måneder – endelig kom biler bestilt på våren i år for levering, og vi er selvsagt svært fornøyde med tallene for oktober og november, sier daglig leder Magnus Løver til DRM24.

For Audi som for andre er det for tiden vellykte modellanseringer og tilgang på biler som bestemmer hvordan man kommer ut på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

I denne omgangen er det nye Q4 som har vært sentral for Albjerks sterke Audi-tall, bekrefter Løver.

Ekstra bein å stå på

– Ja, i sum for de to månedene har den stått for godt over halvparten av alle våre nyregistreringer, men i tillegg har vi fått biler nok til å utlevere en god porsjon fra ordrereserve også.

– Hvilken Q4-modell er det som foretrekkes av flest kunder?

– Da snakker vi Q4 50 e-tron quattro. Denne har både størst motor og lengst rekkevidde av de firehjulsdrevne variantene, sier han, og legger til at Q4 ble et kjærkomment ekstra bein å stå på da salget startet på vårparten i år.

– Ja, noen syntes at e-tron ble for stor. Q4 er litt mindre, men dekker bilbehovene for mange – og har også noe lavere priser.

Mest elbil

– Men e-tron selger fortsatt bra?

– Ja da, den ruller stødig videre.

– Hvilke forventninger har du til tiden som kommer?

– Bransjen vil nok generelt måtte regne med at det vil bli leverings-utfordringer også i månedene fremover, noe som vil gjelde de fleste. For vår del ser vi tydelig at det meste i fortsettelsen vil handle om Q4, som nå utgjør tre av fire nybilsalg hos oss.

– Blir det plass til noen ladbare hybrider også?

– Interessen for slike alternativer er relativt liten for tiden – det er elbil de fleste ser etter. For Audis del er inntrykket at kundene enten vil ha elektrisk bil – eller en sterk sportslig utgave. Se bare på Audi Q8. Av denne serien har vi solgt sju biler hittil i år, og bare to av disse er ladbare hybrider – resten er RS-modeller, slutter Magnus Løver.

Q4 e-tron har blitt et populært alternativ for mange som syntes e-tron ble litt for stor

100 nye Audi

I perioden 1. oktober – 30. november ble det registrert i alt 100 nye Audi i vårt distrikt, de fleste av dem nye Q4.

Med dette ble Audi største merke i perioden, med en markedsandel på 9,31 prosent. Men det var knepent nok, bare én bil skilte til Volvo på 2. plass med 9,22 prosent. Nr. 3 ble Hyundai, med 97 biler og 9,03 prosent.

Verdt å legge merke til ellers, er at nye merker er på vei oppover. Byd, for eksempel, nådde allerede i denne perioden en markedsandel på 2,51 prosent. Enda nyere Nio noterte 8 biler (0,74 prosent), og XPeng leverte 4 biler.

Verre ser det ut for noen av de mest tradisjonsrike bilmerkene på markedet, med Citroën og Mazda bare så vidt over en prosent andel, Mitsubishi på 0,74 prosent, Renault 0,56, Opel 0,37, Honda 0,28 og Fiat 0,19 prosent andel.

Lista videre:

4. Volkswagen - 89 biler – 8,29%
5. Toyota - 77 biler – 7,17%
6. Tesla - 75 biler – 6,98%
7. Nissan - 70 biler – 6,52%
8. Mercedes-Benz - 66 biler – 6,15%
9. BMW - 62 biler – 5,77%
10. Skoda - 55 biler – 5,12%
11. Ford - 50 biler – 4,66%
12. Kia - 31 biler – 2,89%
12. Suzuki - 31 biler – 2,89%
14. Byd - 27 biler– 2,51%
14. Polestar - 27 biler – 2,51%

Størst også på modell

For Audi ble det nærmest storeslem i perioden, siden Audi Q4 toppet listen over mest solgte modeller med 69 biler og en markedsandel på 6,42 prosent. Nissan Leaf overrasket alle med en sterk 2. plass med 68 biler og 6,33 prosent. Volvo XC40 og Tesla Model Y fulgte nærmest deretter med henholdsvis 52 og 50 biler, som ga 4,84 og 4,66 prosent andel.

En meget sterk Hyundai-måned ble ellers kronet med både 6. og 7. plass på topplista med Ioniq 5 og Kona electric.

Ioniq 5 bidrar sterkt til Hyundais solide markedsposisjon.

Lista videre:

5. Skoda Enyaq - 44 biler – 4,10%
6. Hyundai Ioniq 5 - 42 biler – 3,91%
7. Hyundai Kona electric - 39 biler – 3,63%
7. Toyota Rav4 - 39 biler – 3,63%
7. Volkswagen ID.4 GTX - 39 biler – 3,63%
10. Ford Mustang Mach-e - 38 biler – 3,54%
11. Mercedes-Benz EQA - 34 biler – 3,17%
12. Byd Tang - 27 biler – 2,51%
12. Polestar 2 - 27 biler – 2,51%
14. Audi e-tron - 26 biler – 2,42%
15. Tesla Model 3 - 25 biler – 2,33%

Elbiler, elbiler...

Det grønne skiftet går videre med uforminsket kraft. I oktober og november var hele 7 av 10 nyregistrerte biler rene elbiler.

Om vi ser bort fra merker som bare leverer elektriske biler, så utgjorde denne drivlinjen 99 prosent av alle nye Audi i perioden, og drøyt 86 prosent hos Hyundai, nesten 82 prosent hos et sterkt fossilmerke som Mazda, 87 prosent hos like fossil-sterke Skoda, 74 prosent hos Mercedes-Benz og 76 prosent hos Volkswagen.

For fossile drivlinjer går det raskt den veien høna sparker. I denne perioden utgjorde biler med dieselmotor fattige 1,86 prosent andel. Litt bedre (men bare litt!) var det for bensinbilene med 3,72 prosent.

I mellomrommet her hentet hybridene solide 24 prosent.

Nissan Leaf – landets mest solgte elbil – hadde en sterk periode i oktober og november
Powered by Labrador CMS