VED RORET: Ståle Sørensen sitter ved roret i en lokalt forankret, elektrisk båt-satsing med internasjonale vyer. På bildet sees en «Strømsø-jolle» med elektrisk utenbordsmotor som Sørensens selskap allerede leverer.
VED RORET: Ståle Sørensen sitter ved roret i en lokalt forankret, elektrisk båt-satsing med internasjonale vyer. På bildet sees en «Strømsø-jolle» med elektrisk utenbordsmotor som Sørensens selskap allerede leverer.

«Hviskebåter» er politiker-Ståles store gründerdrøm

Varaordføreren i Drammen jakter investorer for å realisere et ambisiøst prosjekt med elektriske båter.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Navnet på selskapet er «Strømsøboat», og skal henspille på både strøm og sjø. Samt den lokale tilhørigheten de fleste drammensere vil gjenkjenne. Hovedproduktet heter «Electric Folkboat», og skal etter sigende være en unik konstruksjon i dagens marked.

Sammen med medgründer Joachim Bekkevold Hansen fra Drammen har Ståle Sørensen nokså hårete ambisjoner for «hviskebåt»-konseptet de nå har startet markedsføringen av.

- Elektriske båter er et voksende marked og vi ser på hele Europa som vårt hjemmemarked. Navnet Strømsø kan på sikt bli et kjent varemerke i Europa når det kommer til elektriske båter, uttaler drammensduoen.

På vannet neste år

Tanken er å tilby et attraktivt alternativ til tradisjonelle fossilbåter og samtidig appellere til folk flest.

- Vi har laget en «vanlig» båt men med avansert teknologi. Restriksjoner på kanaler og innsjøer gjør elbåter det naturlige valget flere steder allerede i dag, sier Sørensen.

De lokale gründerne har alliert seg med noen av de med lengst erfaring i elbåt-bransjen for å gjennomføre prosjektet. Målet er produksjonsstart allerede neste år etter at forretningsideen har vokst seg moden siden i fjor.

- Den første serien båter skal bygges i Fredrikstad i samarbeid med et erfarent produksjonsselskap, forteller Sørensen.

Solceller og plugin

Og i disse rekkevidde-tider er naturligvis distansen et fartøy kan tilbakelegge en kritisk faktor for kundene. Båten, en 26 fots «saktegående cruiser med overnattingsplass til en liten familie», vil for toppmodellen ha en rekkevidde på Arendal-Hirtshals på én lading.

Det er imidlertid lademetoden som er det geniale, ifølge Sørensen. Som de fleste andre elektriske fartøy kan båten lades etter plugin-konseptet. Men den også lade seg selv - ved hjelp av et stort solcellepanel på taket. Det gjør prosjektet mindre sårbart for galopperende strømpriser.

- Dette er en ekte offgridbåt. Den er svaret på høyere strømpriser og manglende ladeinfrastruktur. Båter ligger mye stille. Denne båten lader når den ligger stille, men også underveis. Med litt moderat bruk vil man kunne drifte båten gjennom sesongen bare ved hjelp av solceller. Det unike ligger i kombinasjonen, sier Sørensen.

Båten har også 220 volt-uttak for verktøy og utstyr.

- En snekker i skjærgården kan bruke den som en powerbank for sitt arbeid, sier Sørensen.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SLIK BLIR DEN: </span>Konseptet slik det ser ut nå.</span>
SLIK BLIR DEN: Konseptet slik det ser ut nå.

- Unikt styresystem

I tillegg er selve fremdriften av båten også av det uvanlige slaget.

- Båten vår driftes av to poder som styres med et ratt eller en joystick. Poden er en liten «torpedo» som henger under båten. Det sparer masse plass og er ekstremt energieffektivt.

Ifølge Sørensen vil de to podene gjøre båten i stand til å kjøre sidelengs.

- Sammen med en nederlandsk aktør jobber vi med et styringssystem som er helt unikt og som vil gjøre båten enda enklere å manøvrere. Så kombinasjonen to poder, solceller samt full overnatting for en liten familie er unik. Ingen andre leverer dette, sier Sørensen.

Kronerulling

For å sette prosjektet ut i livet trengs imidlertid investeringer. Så langt har duoen greide å hente inn i overkant av to millioner kroner gjennom en crowdfunding-kampanje.

Totalt 108 investorer fordelt på både privatpersoner og firmaer har så langt tegnet seg som deleiere.

- Det magiske tallet er 3,2 millioner kroner for å få drømmen til å flyte og sette Drammen på båtkartet. Det hadde vært fantastisk å bidra til at Drammen tar del i elbåteventyret internasjonalt, forteller Sørensen.

Men, han er sikker på at prosjektet vil realiseres.

- Vi tegner fortsatt og ferdigstiller for produksjon. Du får se meg på drammenselva i 2023 i den første produserte båten, sier Sørensen.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PROTOTYPEN:</span> Den gamle båten til Ståle Sørensen fungerer som prototypen, en dieselbåt ombygd til elektrisk drift med samme teknologi som det ferdige produktet. </span>
PROTOTYPEN: Den gamle båten til Ståle Sørensen fungerer som prototypen, en dieselbåt ombygd til elektrisk drift med samme teknologi som det ferdige produktet.
Powered by Labrador CMS