HAR EN PLAN: Daglig leder i Kalma, Anders Kveseth, foran den gamle papirfabrikken på Grønland hvor studio-utsalget åpner fredag.

Interiørkjeden Kalma med storsatsing fra Drammen

De har tatt over mesteparten av lokalene til Lyche Fabrikker på Grønland. Etter nyåpning i Drammen er planen å etablere nye butikker på Østlandet og å utfordre den etablerte møbelbransjen med helt nye konsepter.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Fra før har interiørkjeden hatt butikker på CC i Drammen, Fornebu og Strømmen Storsenter, men i forbindelse med en total forvandling av konseptet er butikken på CC lagt ned, og kjeden åpner isteden et «studio» i lokalene til hovedkontoret på Grønland, hvor det også er lager.

- Vi har flydd gatelangs på jakt etter passende lokaler i Drammen, men det har ikke vært lett. Til slutt fant vi ut at vi allerede satt på den perfekte løsningen fra før, sier Kveseth.

Han poengterer at Lychebygget i Nedre Eikervei på Grønland er noe de fleste drammensere vet hvor er.

- Og som utenbys mann har jeg jo forstått at de fleste drammensere bruker bil. Her er det mange som både kjører forbi og går tur forbi langs elva. Vi ønsker å være der folk er, sier Kveseth.

Ved siden av Kajakk og Fritid har de også gode parkeringsmuligheter ned mot elvebredden.

FORNØYD MED PLASSERINGEN: - Vi ligger sentralt til og mange passerer oss på begge sider av bygget hver dag, enten når de går tur eller kjører bil, forteller Anders Kveseth. De kan også by på gode parkeringsmuligheter ved siden av Kajakk og Fritid i Nedre Eikervei med fasade ned mot elva.

Byttet ut mannskapet

Kveseth startet i jobben i fjor etter at selskapet skiftet eiere for noen år tilbake. Nå har Kalma målrettet headhuntet en rekke personer med kompetanse tilpasset det nye konseptet. Det er både erfarne bransjefolk fra konkurrenter, og det er designere og grafikere rett fra skolebenken. Tilsammen er de nå i underkant av 40 ansatte.

- Vi bruker masse energi på å lære opp ansatte, og styrker den digitale siden med flere årsverk. Vi har helt bevisst hentet nyutdannede med tanke på morgendagens løsninger, sier Kveseth.

Men det er ikke bare ansatte som skal dra lasset. Fremover kommer kjeden også til hanke inn flere kjente fjes innen hjem og interiør for å markedsføre satsingen og nye kolleksjoner.

- Målet er å bygge kjede. Etter at vi byttet mannskap ved å ansette et helt nytt team har vi også skiftet ut hele sortimentet og kastet ut alt av gamle møbler. Alt blir nytt, også nettbutikken som vi har jobbet med i flere måneder, forteller Kveseth.

FRA LAGER TIL STUDIO: Slik så det ut da DRM24 besøkte Kveseth og Kalmas hovedkontor på Grønland tidligere denne uka. Nå er taket senket og lokalene forvandlet til et såkalt studio på 360 kvadratmeter.

- Morgendagens retail

Fredag åpnet studioet på Grønland, et slags showroom som skal bane vei for det nye konseptet og mer eller mindre fremstå som en ordinær bolig.

- Det skal være som å komme hjem til noen. De ansatte blir inventar, og skal spise matpakka her mens de er på jobb. Service og kunnskap om produktene står sentralt, sier Kveseth.

- Målet er å gi de besøkende en opplevelse, og levere hele tanken fra A til Å. Møbler, interiør og malingen på veggene. Istedenfor å gå på en fargehandel og velge mellom 25.000 farger har vi malt opp studioet for å matche kolleksjonene, og kan gi råd. Temaene vil endres fortløpende, sier Kveseth.

I tillegg ønsker Kveseth å benytte lokalene til ulike former for arrangementer og eventer for å skape aktiviteter som publikum vil delta på.

- De andre møbelvarehusene ler litt av oss nå, men vi har en langsiktig plan, finansieringen til å gjennomføre og rigger oss for morgendagen. Vi tror dette er måten å drive retail på i fremtiden, og vi ønsker å fylle det rommet mellom de store etablerte kjedene, sier Kveseth.

TRENDER: Disse fargene preger mye av kolleksjonen som lanseres nå, med vår og sommer i fokus.

Ekspansjonsplaner

Planene er spikret, og for å nå målet skal de skynde seg langsomt.

- Det ligger i ambisjonene at vi er nødt for å utvide, og vi jobber nå med to nye prospekter på Østlandet ikke veldig langt unna Drammen, men med avstand til at butikkene får nok grunnlag, sier Kveseth.

Kalma vil i første omgang konsentrere seg om Østlandet for å utnytte logistikken med utgangspunkt i lageret i Drammen.

- Vi har alle varer på lager, og litt av poenget er at om du kjøper en sofa her kan du få levert den dagen etter, og slipper å vente i seks-syv uker, sier Kveseth.

Vår, sommer og hagemøbler

I disse dager legges siste hånd på verket for en kampanje knyttet til vår- og sommerkolleksjon. Kjeden vil satse stort på hagemøbler.

- Det blir norges største satsing på hagemøbler, utviklet i Norge og ikke i utlandet. Vi kommer med masse overraskelser utover våren, og kommer ikke til å sitte og se på at de store aktørene forsyner seg av hagemarkedet. Det kommer de til å få merke, sier Kveseth.

- Dette er en arena vi i aller høyeste grad skal konkurrere sterkt på, sier Kveseth.

GOD LAGERPLASS: Det er høyt under taket i den gamle papirfabrikken. Nå er produksjonen flyttet fra Asia til Europa, man trenger ikke like stor lagerplass som tidligere - og det meste av bestillinger kan utleveres her på dagen ettersom det aller meste er på lager.
Powered by Labrador CMS