SLIK BLIR DET: Arbeidet med å rødmale gatene starter opp 12. mai og vil være ferdig i løpet av juni.

Kommunen med nytt sykkelgrep: Endrer flere sentrumsgater

Nedre Torggate, Nedre Storgate, Bragerhagen og Fayegata blir kommunens første «sykkelprioriterte gater».

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: - Sykkelprioriterte gater er et grep for å nå målsettingene i kommunens sykkelplan som sier at sykkelnettet skal være trafikksikkert og oppleves som trygt, sammenhengende og godt synlig gjennom rødmerking, skilting og oppmerking. Dette er helt nytt i Drammen, men flere andre byer har tatt løsningen i bruk, deriblant Stavanger og Oslo, uttaler Drammen kommune.

Prosjektet med sykkelprioriterte gater ble politisk vedtatt i hovedutvalget for tekniske tjenester i 2023 og er delfinansiert av Buskerudbyen.

Som en del av prosjektet ble flere av gatene enveiskjørt høsten 2024. I tillegg ble kryssene innsnevret med hindermarkering.

- Enveisreguleringen bidrar til å gjøre det enklere for syklister å forholde seg til bilister i gaten, mens innsnevring med hindermarkeringer i kryss bidrar til å senke hastigheten og gjøre gatene tryggere og triveligere for myke trafikanter, uttaler kommunen.

Arbeidet med å rødmale gatene starter opp 12. mai og vil være ferdig i løpet av juni. Når de ulike strekningene skal rødmales må strekningen stenges for biltrafikk, men fortauene vil være tilgjengelige under hele arbeidsperioden. Høsten 2025 vil de sykkelprioriterte gatene skiltes som del av et større sykkelveivisningsprosjekt i kommunen.

SYKKELPRIORITERTE GATER: Nedre Torggate, Nedre Storgate, Bragerhagen og Fayegata skal rødmales. Gatene er markert med rødt i kartet.

Hva er sykkelprioritert gate?

I en sykkelprioritert gate legges det til rette for sykling i blandet trafikk gjennom blant annet å begrense biltrafikk og redusere fartsnivået. Til forskjell fra andre gater med sykling i blandet trafikk, er en sykkelprioritert gate utformet på syklistenes premisser med tanke på trafikksikkerhet, opplevd trygghet, trafikkflyt og fremkommelighet.

Det røde veidekket er det tydeligste tegnet på at du sykler i en sykkelprioritert gate. Det røde dekket har flere funksjoner:

  • Gjør det tydelig for alle trafikanter at de ferdes i en sykkelprioritert gate og at man her kan regne med økt sykkeltrafikk
  • Fungerer som en visuell innsnevring av kjørebanen
  • Leder syklister til å plassere seg mer synlig i veibanen. Blant annet ved at det er litt avstand fra kantparkeringen til det rødmalte dekket for å unngå at syklister blir skadet hvis en bildør åpnes

Hvilke regler gjelder i sykkelprioritert gate?

I en sykkelprioritert gate deler bilister og syklister veibanen, og alle trafikanter må forholde seg til trafikkreglene. Det røde dekket i midten har ingen trafikkregulerende betydning, men gjør det tydelig for alle trafikanter at de ferdes i en sykkelprioritert gate. Det vil være mulig å kjøre i gaten som i dag, men det må regnes med økt sykkeltrafikk.

Pilotprosjekt som skal evalueres

Rødmaling av sykkelprioriterte gater er et pilotprosjekt som skal evalueres våren 2027. Da vil det vurderes om tiltakene opprettholdes eller reverseres.

- Erfaringene fra pilotprosjektet vil være viktige når det i fremtiden eventuelt skal vurderes om sykkelprioritert gate skal innføres andre steder, uttaler Drammen kommune.

Som en del av pilotprosjektet har det ifølge kommunen vært lagt stor vekt på å trekke med lokale krefter og lytte til beboere og næringsdrivende.

Det er gjennomført to medvirkningsverksteder hvor beboere, næringsdrivende og bylivsaktører deltok.

- Her kartla vi interessentenes opplevede utfordringer og behov rundt gatebruken, og fikk innspill til løsninger og tiltak. Videre ble løsningsforslagene presentert og diskutert.

Powered by Labrador CMS