
Kommunen med nytt sykkelgrep: Endrer flere sentrumsgater
Nedre Torggate, Nedre Storgate, Bragerhagen og Fayegata blir kommunens første «sykkelprioriterte gater».
DRAMMEN: - Sykkelprioriterte gater er et grep for å nå målsettingene i kommunens sykkelplan som sier at sykkelnettet skal være trafikksikkert og oppleves som trygt, sammenhengende og godt synlig gjennom rødmerking, skilting og oppmerking. Dette er helt nytt i Drammen, men flere andre byer har tatt løsningen i bruk, deriblant Stavanger og Oslo, uttaler Drammen kommune.
Prosjektet med sykkelprioriterte gater ble politisk vedtatt i hovedutvalget for tekniske tjenester i 2023 og er delfinansiert av Buskerudbyen.
Som en del av prosjektet ble flere av gatene enveiskjørt høsten 2024. I tillegg ble kryssene innsnevret med hindermarkering.
- Enveisreguleringen bidrar til å gjøre det enklere for syklister å forholde seg til bilister i gaten, mens innsnevring med hindermarkeringer i kryss bidrar til å senke hastigheten og gjøre gatene tryggere og triveligere for myke trafikanter, uttaler kommunen.
Arbeidet med å rødmale gatene starter opp 12. mai og vil være ferdig i løpet av juni. Når de ulike strekningene skal rødmales må strekningen stenges for biltrafikk, men fortauene vil være tilgjengelige under hele arbeidsperioden. Høsten 2025 vil de sykkelprioriterte gatene skiltes som del av et større sykkelveivisningsprosjekt i kommunen.

Pilotprosjekt som skal evalueres
Rødmaling av sykkelprioriterte gater er et pilotprosjekt som skal evalueres våren 2027. Da vil det vurderes om tiltakene opprettholdes eller reverseres.
- Erfaringene fra pilotprosjektet vil være viktige når det i fremtiden eventuelt skal vurderes om sykkelprioritert gate skal innføres andre steder, uttaler Drammen kommune.
Som en del av pilotprosjektet har det ifølge kommunen vært lagt stor vekt på å trekke med lokale krefter og lytte til beboere og næringsdrivende.
Det er gjennomført to medvirkningsverksteder hvor beboere, næringsdrivende og bylivsaktører deltok.
- Her kartla vi interessentenes opplevede utfordringer og behov rundt gatebruken, og fikk innspill til løsninger og tiltak. Videre ble løsningsforslagene presentert og diskutert.