Nå handler vi mer som vi gjorde før pandemien

Virkes ferske konjunkturrapport viser at klesbutikker og skobutikker gjør comeback, mens netthandel i norske nettbutikker bremser ned.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: – Normaliseringen av vareforbruket fortsetter. Da pandemien kom, brukte vi mer penger på varer, men ikke på klær og sko. Nå som samfunnet er åpent igjen, kommer disse bransjene tilbake og tjenesteforbruket øker kraftig. Vi er på vei mot en normaltilstand, men alt er ikke som før, sier Lars Haartveit, sjeføkonom i Virke.

Klær og sko kraftig opp

Virke regner med en verdivekst på klær og sko på 15 prosent for 2022. Økningen var spesielt stor fra januar til april, melder Virke i en pressemelding.

– Det har vært en voldsom oppgang i kles- og skohandelen så langt i år, som følge av at vi nå er mer ute og treffer folk. Vi tror veksten vil dempes noe fremover, men at den vil fortsette å ligge på et høyt nivå, sier Haartveit.

Klær og sko har hatt en nedadgående trend siden 2012, men i år ser det lyst ut.

– Vi snakker om et skikkelig comeback for klær og sko. Vi må ti år tilbake for å se lignende tall, sier Haartveit.

Netthandel bremser ned

Året 2022 blir et år uten vekst for norske nettbutikker, anslår Virke. Pandemieffekten ser ut til å være over.

– Vi fikk en enorm økning under pandemien. At det nå kommer en oppbremsing og tilbakegang, er ikke uventet. Det gjelder ikke bare i Norge, men i flere andre land som har vært nedstengt. Én av grunnene er at mange vender tilbake til de fysiske butikkene, særlig forbrukere som ønsker å se og prøve varene før de kjøper dem, sier Haartveit.

Likevel har mange aktører rustet opp på nett, for å møte økte forventninger fra kunder om å være tilgjengelig i flere kanaler samtidig.

– Du må være tilgjengelig i alle flater for å få mest mulig salg. Vi ser at de mer etablere kjedene, særlig innen bredt vareutvalg, nå svarer på konkurransen de får fra de rene nettbutikkene og lager løsninger for å ta opp konkurransen, sier Haartveit.

Powered by Labrador CMS