CYBERSTER: MG har tatt frem en virkelig fulltreffer i forbindelse med merkets 100-årsjubileum i år. Salgssjef MG i Grøndal Bilbutikken, Bjørn Haugen, er svært godt fornøyd med den siste tilveksten til modellprogrammet fra MG.

Spesiell jubileums­modell på Drammens-visitt

Nå har den nydelige og lynraske roadsteren vært på roadshow i Norge – og denne uka ble den beundret av både gamle og nye kunder hos Grøndal Bilbutikken i Drammen.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: – En fantastisk bil, sier en entusiastisk Stein Grøndal til DRM24.

– MG har en lang historie med sportsbiler og fart, helt tilbake til 1920- og 1930-årene – og topper nå dette med superbilen Cyberster, siste generasjon elektrisk roadster, sier Grøndal.

Sjefen hos Bilbutikken på Gulskogen kan fortelle at nyheten får offisiell lansering under Goodwood Festival of Speed 2024 i England i juli.

0-100 på 3,2 sekunder

– Cyberster har firehjulsdrift og en effekt på 375 kW – som tilsvarer cirka 503 hestekrefter – og totalt dreiemoment er opp til 725 Nm. Denne kraftpakken gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på lynraske 3,2 sekunder, forteller Stein Grøndal.

Han legger til at bilen har en batteripakke på brutto 77 kWt, noe som gir en WLTP-rekkevidde på opptil 450 km. Pakken kan hurtiglades med en hastighet på opp til 144 kW DC under gunstige forhold. Bilen er 4,54 m lang og 2,11 m bred med speil. Bagasjerommet er på ca. 250 liter.

- SKAL ha

Begge setene har 6-veis elektrisk justering med minne. De elektriske saksedørene kan åpnes og lukkes med knaper i bilen eller fjernstyres med bilnøkkelen. Det er varme i seter og ratt, og den lekre 2-seteren har ellers det meste man kan ønske seg av utstyr. For eksempel er BOSE lydsystem, navigasjon og Apple CarPlay standard utstyr. Det samme gjelder for øvrig for iSmart fjernetilkobling med mobilapp.

– Vi opplever dette som en type bil folk som ønsker seg en roadster bare SKAL ha, sier Stein Grøndal videre.

Han har forventninger til en pris som vil overraske.

MG-suksess

– Prisen på bilen er ikke endelig fastsatt, men importøren har gitt oss et anslag på 650.000 – 700.000 kroner. Dette forhandles det om nå. Det vil uansett bli vesentlig gunstigere enn folk ser ut til å gjette på – noen av de første som kikket på bilen spurte forsiktig om prisen ville bli over eller under en million, sier han.

De første bilene kan leveres til kunder mot slutten av 2024.

For Grøndal Bilbutikken har MG vært en sammenhengende suksesshistorie siden forhandleren solgte sine første MG ZS EV i 2020.

Dyktig importør

– Ja, det startet godt, og fortsatte enda bedre med førse Marvel R og så MG4. Den siste har jo tatt helt av med den spennende toppmodellen MG4 X-Power med 435 hk og null til hundre på 3,8 sekunder!

- Vi har også hatt god interesse for den første elektriske stasjonsvognen, MG5, men det er og blir MG4 som er den største volummodellen, sier Stein Grøndal, som for tiden gleder seg stort over merkets kraftige fremgang i markedet i år:

– Ja, vi har en dyktig importør, og 2024 startet med et smell. Siden har det bare gått en vei, og hittil i år har MG lagt ganske mange mer kjente merker bak seg på registreringsstatistikken, fastslår en fornøyd Grøndal.

MG øker og øker

Han tror fornuftige og gode biler til riktige priser er en viktig del av oppskriften.

– Jeg er også sikker på at MGs garanti på 7 år eller 150.000 kilometer er et viktig bidrag til fremgangen, fastslår han.

Registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken bekrefter at det blåser MGs vei for tiden. Ved utgangen av mai var MG på 7. plass blant bilmerkene på det norske markedet med en markedsandel på 4,93 prosent. På de nærmeste plassene bak seg hadde det nye merket sterke navn som BMW, Audi, Skoda, Ford og Mercedes-Benz.

GODKJENT: Også Grøndal-familiens 4. generasjon racerførere i gokart, Thomas (16 år), Sebastian (12 år) og James (8 år), var innom på visningen og poserte villig med det nye vidunderet fra MG.
Powered by Labrador CMS