
NAF om bompenge-boom: Bekymret for belastningen på folks lommebøker
Nesten to av tre kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 ble betalt i en bomring rundt en by. – Stadig flere og mindre byer innfører bomring. Vi er bekymret for at belastningen på folks lommebøker blir for stor, sier NAF.
NORGE: Totalt ble 63,4 prosent av alle kroner bilistene betalte i bompenger i 2024 krevd inn i en bomring. Det viser Autopass sin årsrapport for 2024. I 2024 betalte bilistene inn til sammen rekordhøye 15,5 milliarder kroner i bompenger. Fremover skal det bli bompenger i en rekke nye byer.
Jo mer trafikken reduseres, jo dyrere blir bomringen
Fra 1. januar 2026 øker bomtakstene i Oslo igjen. I Bergen vil MDG øke bompengene, og både Kristiansand og Nedre Glomma har i år inngått byvekstavtale med staten som betyr bompenger for å få ned biltrafikken. Samtidig er byene med slike avtaler avhengige av trafikken gjennom bomstasjonene for å finansiere samferdsel.
– Disse avtalene er laget slik at jo mer du lykkes med å få ned trafikken, jo mindre penger står igjen til å finansiere alle tiltakene. Det betyr at bomtakstene stadig må økes, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bomring, men ikke kollektiv
Hun viser til at over flere år har bompengene økt i flere av de største byene eller rabatten for elbiler har blitt satt ned. Samtidig har flere mindre byer vedtatt bypakker med bompenger.
I flere byer er reisetiden med kollektivtransport dobbelt så høy som med bil, når man tar høyde for ventetid og bytter. Det viser en rapport Transportøkonomisk institutt utarbeidet for NAF i 2024.
– I byer som Ålesund, Skien, Fredrikstad, Bodø og Tromsø er kollektivtransporten ikke god nok. Det betyr at for mange er det ikke engang et alternativ å kunne sette fra seg bilen og unngå bompengene, sier Handagard.
Disse byene har bypakke/byvekstavtale i dag: Bergen, Bodø, Grenland, Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg), Nord-Jæren, Tromsø, Ålesund, Førde, Haugaland, Trondheim, Oslo, Kristiansand og Harstad har bomringer.
Byer hvor det er vedtatt bypakker med bompenger, men innkreving har ikke startet: Kristiansund, Haugesund og fastlands- Karmøy, Tønsberg-regionen.