
Selger folke-elbil som aldri før: - Bomring gir oss ekstra boost
I et elbilmarked som ser ut til å gå rakt til himmels, har det igjen blitt moro å være Hyundai-forhandler. Etter flere år med tung motvind, var Hyundai i februar fjerde største bilmerke i drammensdistriktet med en markedsandel på 7,2 prosent!
DRAMMEN: Det viser de offisielle tallene fra OFV. Snakk om nye tider!
- Klart vi er storfornøyde med dette, fastslår daglig leder Helge Støle og salgssjef Dag Ugstad i Centralgaragen overfor Drammen Live24.
Centralgaragen deler drammensdistriktet med Birger N. Haug på Kjellstad, og dagene har selvsagt høyt turtall hos begge forhandlere for tiden.
Flere el-modeller slår an
Denne utviklingen forteller mye om hvor uforutsigbart det norske bilmarkedet er nå. En vellykket modell kan sende et bilmerke fra nesten ikke-eksistens til himmelen i løpet av få uker og måneder. På samme måte kan en ny modell som ikke «treffer» i markedet være glemt nesten før den er lansert.
Nå er Kona el en vanvittig fulltreffer for Hyundai. I tillegg øker leveringstakten friskt også for Hyundai Ioniq el, der leveringstiden nå er nede på hyggelige 2-3 måneder. Det er godt innafor for de fleste!
- Ja, det tok for alvor av da vi fikk i gang leveringen av Kona el, forteller Ugstad og Støle.
- Leveringstiden for Kona el er riktig nok fortsatt ca. 20 måneder, men vi får flere biler enn vi hadde regnet med, og dermed blir lovet leveringstid også holdt. En del kunder opplever også, til sin store glede, å få bil tidligere enn lovet, sier de to.
Hyggelig forbruk
Den lange kølista vi hadde er nå unnagjort, og vi ser at de som ikke hadde satt seg på liste nå er mer avventende – det skjer veldig mye for tiden med utvikling av nye modeller fra flere merker. Det er likevel veldig tydelig at når ventetiden går ned, øker farten igjen, fastslår de to, som forteller at det Hyundais elbilkunder først og fremst gir hyggelige tilbakemeldinger på, er bilenes forbruk – og dette gjelder både Kona og Ioniq.
- Med disse to modellene har vi to av de mest folkelige elbilene på markedet, og det later det til at stadig flere oppdager, fastslår Støle og Ugstad.
- Det nærmer seg etablering av bomring i Drammen – merker dere noe til dette?
- Ja, det er ingen tvi om at dette gir elbilene en ekstra boost, avslutter de to, som får flere interessante produkter utover i året - først med Tucson dieselhybrid utpå vårparten, og så med Kona hybrid til høsten.
43,6 prosent elbiler!
I februar utgjorde elbiler 43,6 prosent av alle nyregistrerte personbiler i vårt distrikt, en voldsom vekst fra samme tid i fjor. Elbil-andelen var noe høyere enn for Norge som helhet, men også på landsbasis innebærer en elbilandel på 40,7 prosent bortimot en dobling på bare ett år.
Det er først og fremst to modeller som har bidratt ekstra til denne veksten – Hyundai Kona el og Teslas lenge etterlengtede Model 3. På modellstatistikken for februar var det bare VW Golf som plasserte seg foran disse to, og også her var elbil-andelen skyhøy. Nærmest bak fulgte, for å komplettere bildet, Nissan Leaf.
Oppsiktsvekkende er det at Skoda Octavia, helt uten noen form for ledning, kom på en knallsterk 6. plass i februar i drammensdistriktet, og Skoda som merke kopierte også den bragden.
Fossilbilmarkedet bare krymper
Biler med alternativ drivlinje – hybrid, plug-in hybrid eller elbil – sto i februar for nesten to av tre biler nyregistrert i vårt distrikt. Totalt er dette igjen en økning, men den er det elbilene som står for, med sine 43,6 prosent alene. Hybrider tok 8,8 prosent, og plug-in hybrider noterte 12,2 prosent.
Til sammenligning hadde 20,1 prosent valgt bensinbil, og 15,2 prosent diesel.
De klart største bensinbil-merkene i februar var Volkswagen, Mercedes-Benz og Peugeot. Til sammen delte disse tre nærmere 60 prosent av bensinbil-registreringene.
På dieselbiler var Skoda igjen klart størst med 34,8 prosent, foran Volkswagen med 27,3 prosent. Over seks av ti dieselbiler i februar var altså fra disse to merkene alene.
Volkswagen leverte klart flest elbiler – 51 mot Teslas 39 og Hyundais 31. Til sammen sto disse tre for tre av fire nye elbiler i februar. Markedet for plug-in hybrider domineres enda sterkere av Volvo og Mitsubishi, som i februar til sammen sto for nesten 8 av 10 biler i denne kategorien.


