Nedgang i tilfredsheten blant togpassasjerer på Østlandet

En høst med preget av flere uplanlagte brudd ga redusert tilfredshet blant reisende med regiontogene på Østlandet. Lokaltogpassasjerene i Oslo-området er verken mer eller mindre fornøyd enn på samme tid i fjor.

Publisert Sist oppdatert

NORGE: Det er stabil tilfredsheten blant lokaltogpassasjerene, og regiontogpassasjerene på Follo- og Gjøvikbanen, mens passasjerene på regiontogene i Oslokorridoren har en nedgang på 3 poeng sammenlignet med sist kvartal. Det viser Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for fjerde kvartal, hvor reisende på Østlandet i sum skårer togtilbudet med 77 av 100 poeng.

Problemer med infrastruktur og stormen Amy førte til uplanlagte brudd, og flere av regiontogsstrekningene har opplevd stans i trafikken i perioden.

– Østlandet er det mest høytrafikkerte området for tog i landet. Driftsutfordringer her berører mange mennesker som er avhengige av toget som transportmiddel, og det er viktig at passasjerene blir godt ivaretatt med riktig informasjon og alternativ transport. Dette vet jeg at Vy jobber intensivt for å få til. Det siste året har kundetilfredsheten for lokaltogene i Oslo-området vist en bedring, det viser at innsatsen gir resultater, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning. 

Naturkreftene utfordrer jernbanen over hele landet 

De siste årene har vist at jernbanen er sårbar for store naturkrefter. Mer ekstremt vær har gitt utfordringer for blant annet Sørlandsbanen, hvor stormen Amy medførte at enkelte avganger måtte kanselleres.

Jordskredet ved Nestvatnet i Levanger i slutten av august ødela både vei og jernbane i området. Deler av Trønderbanen mellom Levanger og Åsen krever fortsatt alternativ transport for å frakte passasjerer.

– Det er mye godt arbeid som gjøres nå for å sikre jernbanen når naturen skaper utfordringer. Bane NOR jobber systematisk med blant annet flom- og skredsikring i hele landet. Og den hurtige etableringen av et midlertidig verksted i Bodø for å vedlikeholde de togene som sto fast på feil side av raset i Levanger er et eksempel hva vi får til som sektor når vi samarbeider, forklarer Rønning.

Fritidsreisende er mest fornøyd

Kundetilfredshetsundersøkelsen måler også hvilke passasjergrupper som er mest eller minst fornøyd med reisen sin. I dette kvartalet var det de ferie og fritidsreisende som var mest fornøyd med togturen sin, og pendlerne de som var minst fornøyd. Jevnt over er også alle passasjergruppene mest fornøyd med informasjonen de få om bord på toget, og ombordpersonellet.

– Det er godt å høre at de reisende er tilfredse med informasjonen og de ansatte de møter underveis på reisen sin. Jeg vet det er et stort fokus på kundetilfredshet hos alle togoperatørene, sier den fungerende Jernbanedirektøren.

Fakta om undersøkelsen:

  • Kundetilfredshetsundersøkelsen er en spørreundersøkelse av reisende om bord på toget som publiseres hvert kvartal. For fjerde kvartal 2025 ble det spurt 6838 passasjerer. Undersøkelsen fant sted mellom oktober og desember.

  • Undersøkelsen omfatter rutene til SJ Norge, Vy Gruppen og Go-Ahead. Flytogets strekninger inngår ikke som del av undersøkelsen.

  • Kundetilfredshetsundersøkelsen gjennomføres ved avvik, men vi rekrutterer ikke reisende om bord i buss-for-tog.

Powered by Labrador CMS