
Ny sperre hindrer «politisvindel» fra falske numre
Gjør det langt vanskeligere for kriminelle aktører å misbruke norske fastnettnumre.
DRAMMEN: – Telefonsvindel er blitt et alvorlig samfunnsproblem, som dessverre rammer stadig flere nordmenn. Svindlere som ringer og gir seg ut for å være alt fra bankansatte til politi, utnytter tilliten til disse institusjonene til å fralure folk det som ofte er store summer, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor.
– Det gleder oss derfor at dette fellesløftet på tvers av alle landets mobiloperatører nå kan sette en effektiv stopper for mye av denne svindelaktiviteten..
I november går alle norske teleoperatører sammen om å blokkere muligheten for at kriminelle skal kunne misbruke norske fastnettnumre via såkalt spoofing.
Spoofing innebærer at det originale, utenlandske telefonnummeret «viskes ut» – og erstattes med et norsk nummer tilnærmet etter eget ønske.
– De siste årene har det vært en eksplosiv vekst av tilfeller der kriminelle aktører har misbrukt norske telefonnumre i svindelforsøk. Selv om de har ringt fra eller via utlandet, har de med relativt enkle grep kunnet «gjemme seg» bak norske fastnettnumre, sier Busch.
Fastnettnumre starter med 2, 3, 5, 6 eller 7 – og er typisk numre som angir en stedstilhørighet, for eksempel 21 80 21 80 til Oslo Kommune eller 75 55 50 00 til Bodø Kommune.
– Dette er numre som gjerne har stor grad av troverdighet. Slik har de kriminelle kunnet gi seg ut for å være noen andre enn de egentlig er – enten det er «banken», «politiet» eller noen helt andre. Dette setter vi nå en effektiv stopper for, sier Busch.
På tvers av alle teletilbydere
Det nye fellesinitiativet kommer som resultat av samarbeidet de norske internett- og teleoperatørene har opprettet gjennom ITAKT – en ideell forening som samler norske internett- og teleoperatører for å bekjempe svindel og misbruk av tjenester og infrastruktur.
– Sammen står vi sterkere, spesielt i kampen mot de kriminelle. Skal vi klare å få bukt med den telefonbaserte svindelen som hver dag rammer tusenvis av nordmenn, er vi nødt til å møtes på tvers av den etablerte konkurransen i markedet, sier styreleder Kjetil Holt i ITAKT – som i dag består av GlobalConnect, Telenor, Ice, Telia og Altibox.
– Når det kommer til digital sikkerhet, ligger det et større samfunnsansvar til grunn. Svindel rammer alle, både tele- og nettoperatører og kundene våre, og det er det ingen som har noe interesse av. Da er det bedre å legge igjen våpnene på gangen, og heller jobbe sammen for å finne gode løsninger, sier Holt.
Blokkeres mot utlandet
Mye av svindelen som hver dag gir seg til kjenne i form av uønskede anrop på norske mobiler, stammer fra organiserte kriminelle som opererer fra eller via utlandet – men likevel kan ringe deg med norske numre via «spoofing».
– Selv om samtalene kommer via utlandet, har vi i det siste sett at mange av svindelanropene kommer fra norske kriminelle. Disse er gjerne høflige og imøtekommende – men presenterer seg altså som politi eller bankansatte, sier Thorbjørn Busch.
Sjansen for at du tar telefonen øker uansett dramatisk om det står et norsk nummer i displayet når det ringer – i stedet for et utenlandsk nummer, sier Busch:
– Og er det et nummer som tilhører et kjent selskap eller en statlig aktør, tar ikke folk bare telefonen – men gjør gjerne også hva de blir fortalt.
Med den nye blokkeringen i det norske telenettet vil slik spoofing av norske fastnettnumre fra utlandet ikke lenger være mulig.
Dersom et anrop som kommer inn fra utlandet til Norge er satt opp med et norsk fastnettnummer som avsender, vil dette bli «parkert» – og dermed ikke nå frem til norske forbrukere.
Beskytter mot misbruk
Ved at den nye sperren innføres i november, vil norske bedrifter og offentlige aktører i langt større grad bli beskyttet mot misbruk av sine numre.
Sperren innføres også i tråd med anbefalinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) og retningslinjer satt i Ekomforskriften og Nummerforskriften.
– Vi har fra før hatt mulighet til å «sikre» numrene til virksomheter som ønsker å beskytte disse mot spoofing. Men med den nye blokkeringen vil alle anrop fra utlandet med norske fastnettnummer bli blokkert, sier Busch.
– Dette er noe som for det første vil beskytte mange flere virksomheter fra å få nummeret sitt misbrukt i svindel. Men enda viktigere betyr det at utenlandske kriminelle ikke lenger vil kunne benytte seg av disse numrene for å svindle norske forbrukere.
Også spoofingfilter på mobilnumre
Den nye blokkeringen av fastnettnumre kommer i tillegg til sikkerhetssystemet Telenor i fjor innførte for å redusere mengden spoofing-anrop til selskapets mobilkunder.
– Etter at vi implementerte dette opplever ikke lenger Telenor-kunder at deres mobilnumre blir misbrukt til spoofing, sier Busch.
Det unike Telenor-filteret analyserer utenlandsanrop fra norske mobilnumre, og ser om det kommer fra en mobil som faktisk befinner seg i Norge. Om den gjør dette anses anropet for å være spoofet.
– Det som da skjer, er at nummeret «viskes» ut, slik at den som mottar anropet ser at det står «skjult anrop» på skjermen – i stedet for det spoofede mobilnummret, sier Thorbjørn Busch.
Denne funksjonen vil også kunne begrense mengden av såkalt wangiri-svindel, ettersom ofrene ikke får anledning til å ringe opp igjen. Og når du ser «skjult nummer» i displayet, kan du lettere velge å ikke ta imot samtalen.