
MENINGER: Jon Faret
Innbygger i Svelvik
Olav Bjella på feil vei - Svelvikveien
MENINGER: Organisasjonssjefen i Viken Skog med sterke
næringsinteresser, gjør tømmertransport langs en underdimensjonert Svelvikvei
til en lek med tall. Det er i realiteten en lek med liv, ved at
trafikksikkerheten settes i fare.
Men ok, la oss leke litt med tall, og hente litt mer utav
den rapporten Bjella henviser til. Det er riktig at mitt anslag er for høyt knyttet til
tømmertransport alene, der har Bjella rett. Han oppgir at gjennomsnittet for 2014-2022 er i underkant av
8.000 tømmerbiler, altså cirka 30 om dagen. Men hans analyse er ganske enkelt en
underdrivelse av det virkelige scenario. I 2015 var antall tømmertransporter per døgn(vdt) 79, og et toppår for teminalen er antydet å ha
dobbelt så mye virke som i 2015 altså cirka 160 turer per gjennomsnittsdøgn.
Det er betydelig variasjon over året med størst aktivitet i
vintermånedene januar-mars. I et toppår anslås dette langt høyere, opp mot 279
vdt, som kan betraktes som et dimensjonerende og høytrafikkert døgn.
Man bør merke seg at den nye terminalen er ikke nødvendigvis
kun en erstatning, men representerer en kapasitetsøkning. Dette kan man også
lese ut av de ulike kommuners og skogeierforeningers virketall i
høringsinnspillene til den nye kommuneplanen. Om tallene summeres er derfor
målinger fra den gamle terminalen ikke nødvendigvis særlig relevante.
Og å påstå at trafikkøkningen er neglisjerbar er feil. Rett
og slett fordi den ikke er anslått, fordi man ikke vet. Man kjenner de
historiske tall fra Lier, men man kjenne ikke de tallene som vil kunne knyttes
til Juve. Simpelthen fordi det ikke er analysert på annet enn tømmer. Et
terminalområde slik det er foreslått av EIDOS, omfatter betydelig annen
virksomhet. Men ingen kjenner virksomheten som er planlagt eller hva den kan
medføre. Det eneste vi vet er at ingen planlegger et område som er 5-6 ganger
større en dagens tømmerterminal om man ikke skal flytte noe via kaien. Det
medfører tung veitransport ingen, meg bekjent har hatt særlig vilje til å
belyse.
Flere har plukket opp planer om rensing av masse og
utskipning for sementindustrien. Annen virksomhet framgår også av EIDOS sitt
innspill 43 til kommuneplanens arealdel. Dette kommer på toppen av annen kjent
virksomhet som Gipsfabrikken på Tørkop som allerede i dag oppleves svært
belastende. Så kommer annen virksomhet i Svelvik som Jensen, ADAX, MAUR, BMC og
annet.
Man må merke seg følgende; dette er døgngjennomsnitt, men
trafikken kommer til å foregå om dagen. Og det er de verste dagene, ikke
gjennomsnitt, som betyr noe for folk som bor langs veien.
EN kjøretur på Svelvikveien gir svaret, og det foreslås for Herr Bjella å prøve det
Så kanskje er det ikke Jon Faret som er på ville veier
likevel. Tallene mine i et sannsynlig scenario er langt nærmere virkeligheten
enn tallene til Bjella, som faktisk er på feil vei; Svelvikveien. Og han beskriver
med hensikt et lavt scenario, som ikke tar hensyn til kapasitetsøkning av
terminalen, svingninger i belastning, sesongvariasjoner, og annen tungtransport
betinget virksomhet som en tømmerterminal åpner opp for.
Det ligger forøvrig heller ikke inne hverken tømmerterminal
eller tungtransport i den kommuneplanen som nå har vært til høring. Så kanskje
løsningen ikke er så perfekt som Bjella har gitt uttrykk for. Han bør lete
andre steder enn i Svelvik.
Raljeringen om at jernbane ikke er en mulighet gjelder for
hele det norske næringslivet. Om det er for tungvint, for dyrt eller omlasting
ikke er mulig, så gjelder det for alle ambisjoner om gods på bane. Mitt poeng
er at ingen ved sine fulle fem utelukker i utgangspunktet bane, ved å velge
sted før man har analysert alternative transportløsninger. Selv tømmernæringen
må ta inn over seg nye tankesett og nye løsninger, og ikke utelukke dette i utgangspunktet.
Da svømmer man motstrøms i politiske realiteter.
Og om det er utgangspunktet for en diskusjon så ender vi der
vi er i dag. Først finner man hvor man vil være, og så argumenterer man for
stedet, ved å underdrive ulemper og overdrive fordeler. All fornuftig planlegging gjør det motsatt, og
bringer som et minimum både fordele og ulemper på bordet før man tar et informert
valg.
Og det trenger ikke være så komplisert. EN kjøretur på
Svelvikveien gir svaret, og det foreslås for Herr Bjella å prøve det.
Av
Jon Faret
Innbygger i Svelvik