MENINGER: Olav Bjella
Organisasjonssjef, Viken Skog
Jon Faret på ville veier om tømmertransport
MENINGER: Jon Farets debattinnlegg om tømmertransport på vei og bane inneholder faktiske feil og
bygger på feil premisser.
Først om tømmerbiler. Det har vært mange overdrivelser om hvor
mange tømmerbiler det kan være snakk om, men nå tar det helt av når han skriver
om 90.000 tømmerbiler årlig på Svelvikveien. Gjennomsnittet fra 2014-2022 er i underkant
av 8.000 tømmerbiler, noe som tilsvarer cirka 30 om dagen, eller det dobbelte for
sammenligning med såkalt årsdøgntrafikk (ÅDT).
Rambøll Norge har gjort trafikkanalyse for Eidos og grunneieren
som står bak ett av forslagene om Juve til arealplanen i Drammen. Tallene er
basert på faktisk volum veid inn på tømmerterminalen i Lier i årene etter 2014.
Analysen er utarbeidet i 2021. Tallgrunnlaget er altså ferskt og basert på
flere års virksomhet.
Rambølls analyse viser at årsdøgntrafikken på Svelvikveien
mellom Svelvik og Tørkopp var på 4.300 kjøretøyer i 2021. Åtte prosent var
tungtrafikk (344 lastebiler). Dette faktagrunnlaget ligger vedlagt
arealinnspillet fra Eidos og er tilgjengelig for alle. En tømmerhavn på
Juve vil altså bare marginalt øke
trafikkbelastningen.
Jernbanetilknytning hverken er nødvendig, økonomisk, miljømessig eller praktisk gjennomførbart i dette tilfellet.
Faret mener at Juve som tømmerhavn må legges død fordi det ikke
går jernbane dit. Skognæringen arbeider
målbevisst for å redusere miljøbelastningen, og benytter tog over alt der det
er lønnsomt og praktisk gjennomførbart, slik som til Karlstad, Skogn og Halden.
Togskinner går som kjent ikke til så
mange steder i skogen. Tømmeret må da først fraktes med lastebil ut av skogen
til en jernbaneterminal. Deretter må det bygges opp et lager stort nok til å
fylle et tog, før opplasting og transport til havn. Hver omlasting og
mellomlagring av tømmer koster nesten like mye som selve tømmertransporten på
vei. Dette kan være lønnsomt på svært lange avstander, men er helt uaktuelt for
transport av tømmer fra de kommunene som i dag leverer til Lierstranda.
Jernbanetilknytning til havneterminal kan
være nyttig i helt spesielle situasjoner, men er svært plasskrevende. Et rasjonelt
togsett for tømmer er nærmere 600 meter langt, og vi må ha 3-4 slike for å
fylle en båt. Det er i dag også sterke
begrensninger i kapasitet for saktegående godstog som dette på Drammensbanen.
Konklusjonen på dette er derfor at jernbanetilknytning hverken er nødvendig,
økonomisk, miljømessig eller praktisk gjennomførbart i dette tilfellet.
Av
Olav Bjella
Organisasjonssjef
Viken Skog