Åpnet nytt importanlegg for biler i Drammen
Harald A. Møller AS åpnet sitt nye, toppmoderne importanlegg for biler på Drammen havn.
DRAMMEN: Med en kapasitet på over 40 000 biler i året og tilrettelagt for bærekraftig og effektiv logistikk, representerer anlegget et viktig steg inn i fremtiden for Norges største bilimportør Harald A. Møller.
– Vi har valgt å bygge stort fra starten av, slik at anlegget er rigget for vekst i mange år fremover. Erfaringen tilsier at det er bedre å gjøre det ordentlig med én gang, fremfor å utvide gradvis, sier Arne Lorvik, logistikkdirektør i Harald A. Møller AS.
Han legger til:
– Jeg må få takke Møller Eiendom, entreprenør Alento og gode krefter fra Drammen havn og kommune for veien og samarbeidet frem til åpningen i dag.
Det sju etasjer høye bygget på hele 41 500 m² har plass til 1150 biler og er utstyrt med avanserte fasiliteter for mottak, klargjøring og utsendelse av nye biler.
Fra mottak til ferdigstillelse skjer prosessen med et minimum av forflytning, noe som gir både tidsbesparelser og økt kvalitet.
Anlegget har et sterkt miljøfokus. Med 1936 solcellepaneler fordelt på tak og fasade, inkludert Norges største solcelle-carport, kan det produseres årlig over 750 000 kWh – tilsvarende strømforbruket til 35–45 eneboliger. Overskuddsstrøm lagres i batterier og selges ut på det offentlige nettet. I tillegg gjenvinnes 80 prosent av vannet i den 35 meter lange vaskehallen, hvor bakterier bryter ned organiske stoffer og renser vannet til drikkekvalitet.
– Dette er et bygg som både er sikret godt mot klimaendringer og mer ekstremvær i fremtiden, og som samtidig bidrar til å bekjempe rot-årsakene med bærekraftige løsninger på flere viktige områder, sier Andreas Jul Røsjø, administrerende direktør i Møller Eiendom.
Samtidig, selvsagt, som bygget er satt opp for en mest mulig optimal logistikkflyt.
– I vår bransje måles vi på ledetid. Derfor har vi designet anlegget for å håndtere bilene med så få forflytningspunkter som mulig, sier Lorvik.
Drammen ble valgt etter en grundig vurdering av flere alternativer. Selv om Harald A. Møller fortsatt vil ha brorparten av sin logistikkvirksomhet på Oslo Havn i lang tid fremover, gir Drammen rom for fremtidig vekst og effektiv drift. I første omgang vil 20 prosent av bilene håndteres her, med en klar ambisjon om å øke andelen over tid.
– Vi har allerede et godt samarbeid med lokale aktører, og ser frem til å rekruttere flere lokalt på sikt, sier Lorvik.
Selv om den offisielle åpningen skjer nå, har anlegget allerede begynt å ta imot biler. Nå ligger alt til rette for at Møller kan øke volumene i tiden fremover.