KLINTE TIL: Knut Gjerde (Frp) la ikke mye i mellom da han i kommunestyret satte ord på hva han mente om milliardinvesteringen. - En prioritering for middelklassemenn i trange dresser, sa Gjerde - og fyrte opp de andre partiene.
KLINTE TIL: Knut Gjerde (Frp) la ikke mye i mellom da han i kommunestyret satte ord på hva han mente om milliardinvesteringen. - En prioritering for middelklassemenn i trange dresser, sa Gjerde - og fyrte opp de andre partiene.

Vil bruke to milliarder på sykkelplan:
– Dette er C02-galskap. Robek neste for Drammen!

Frp og Nei Til Bomring gikk knallhardt ut mot flertallet, som vedtok den mildt sagt ambisiøse sykkelplanen. Drammen skal bli Norges beste sykkelkommune, og det vil koste flesk.

Publisert Sist oppdatert

DRAMMEN: Det ble både latter, sinne og friske replikker da kommunestyret skulle debattere sykkelplanen til en kostnad på to milliarder kroner tirsdag kveld.

Fremskrittspartiet og Nei til Bomring var de eneste partiene som markerte tydelig avstand fra pengebruken.

- Dette kan finansiere to bybruer eller 50 barnehager. Med en slik pengefest er jeg redd det blir ROBEK neste for Drammen. En slik tiårsplan minner mest om Sovietunionen, sa Frp's Knut Gjerde.

Og den mangeårige Nedre Eiker-representanten vet hva han snakker om, med henvisning til kommunen som i mange år var satt under ROBEK-administrasjon.

LES OGSÅ:
Her var Rødt og Frp helt enige:– Vi kan ikke bruke 10 millioner på jåleri!

- For middelklassemenn i trange dresser

Gjerde poengterte at målet med sykkelplanen var å redusere C02, da han gikk på talerstolen.

- Jeg er kritisk til å bruke så mye penger på en så liten gruppe av befolkningen. Dette er snakk om middelklassemenn mellom 30 og 60 år som sitter på sykkel i trange dresser og sykler fort. Hva med å bruke skattebetalernes penger på gratis buss isteden, spurte Gjerde.

Og la til:

- Dette er CO2-galskap. Men jeg har ingen ting i mot sykkel, sa Gjerde - til latter fra salen.

- Fullstendig urealistisk å nå målene

Nei til Bomring ved gruppeleder Anders Lunde poengterte at en så massiv prislapp legger føringer for kommunens prioriteringer i mange år fremover.

- En provoserende feilprioritering. Og å skulle nå målet på 20% sykkelandel er fullstendig urealistisk, sa Lunde.

Han var også opptatt av at sykkelplanen går på bekostning av bilistene og annen trafikk.

- Man plager bilistene med bomringer, manglende parkering og en labyrint i sentrum så man knapt finner frem, sa Lunde (bildet).

- Noe eget å starte dagen med piskende regn og snø i ansiktet

SV's fra talerstolen selverklærte sykkelfantom, Åse Lund, var opptatt av å få frem fordelene hun opplevde fra sykkelsetet.

- Det er noe eget å starte dagen med piskende regn og snø i ansiktet, sa Lund, og la til at det å sykle året rundt, som hun selv gjorde, ikke var noe problem.

Den virkeligheten gjelder ikke mange, mente Lavrans Kierulf fra Fremskrittspartiet.

- Man må ta hensyn til den virkeligheten vi lever i. Det er vinter og kuldegrader halve året, og da parkerer folk flest sykkelen. Dette er en høytsvevende plan uten realisme, sa Kierulf.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIKER SYKKEL: </span>Åse Lund, ankom og forlot kommunestyret på sykkel.</span>
LIKER SYKKEL: Åse Lund, ankom og forlot kommunestyret på sykkel.

Barket sammen om prioriteringer

Kristin Gjerde (Knut Gjerdes datter og partifelle, red. anm.), bedyret at hun var større tilhenger av syklister enn faren, men var like kritisk til pengebruken.

- Vi burde hatt større ambisjoner på andre områder, som for eksempel på barnefattigdommen i Drammen, mente Fremskrittspartiets yngste representant.

Det fikk Miljøpartiets Cathrin Janøy til å se svart.

- Det er typisk Frp å sette tiltak opp i mot hverandre. Vi gjør allerede masse for å prioritere fattige barn og unge i Drammen, sa Janøy, som også er hovedutvalgsleder for oppvekst og utdanning.

- Politikk er nettopp å sette tiltak opp mot hverandre og prioritere penger. En milliard mer til sykkelvei er en milliard mindre til andre tiltak. Jeg skulle ønske at Janøy var like opptatt av politikken i sin egen sektor som i miljøpolitikken, repliserte Gjerde (bildet).

MDG-representanten var forøvrig full av lovord om sykkelplanen.

- Vi skal sørge for at denne blir fulgt opp til punkt og prikke, sa Janøy.

<span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic"><span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SYKKELPLANENS VARMESTE FORSVARER:</span> MDG's Cathrin Janøy.</span>
SYKKELPLANENS VARMESTE FORSVARER: MDG's Cathrin Janøy.

- Skyhøye ambisjoner

Ståle Sørensen, tidligere MDG, nå Ap, gikk på talerstolen og forsvarte pengebruken med at det er snakk om et spleiselag hvor også fylke og stat må stille opp med midler:

- Ja det er skyhøye ambisjoner og kanskje litt hårete, men det er også mulig å gjennomføre. Det er ikke Drammen kommune som skal betale alt dette alene, og det handler også om helse og byutvikling, sa Sørensen (bildet).

Krf's Trond Johansen påpekte følgende:

- Man må ha målsettinger og en plan, det er en forutsetning for å få tildelt midler.

Frp's Lavrans Kierulf mente at resten av kommunestyret måtte få tilbake bakkekontakten.

- En ting er visjoner, men dette er en konkret plan hvor man forplikter seg til kostnader. Det sier litt om hvor høytsvevende denne planen er når resten av kommunestyret nærmest innrømmer at dette ikke blir mulig å gjennomføre i praksis, men allikevel velger å stemme den igjennom. Vi kan ikke forvente å bli tatt på alvor av innbyggerne når vi holder på sånn, sa Kierulf.

Arbeiderpartiets Lina Strandbråten avsluttet med med følgende oppfordring til Knut Gjerde:

- Jeg vil anbefale Gjerde å ta seg en tur ut på sykkelen, for det er ikke bare folk i trange dresser mellom 30 og 60 år som sykler. Uansett er målet at enda flere skal sykle, sa Strandbråten (bildet).

Dette er sykkelplanen

Dette er sykkelplanen
  • Drammen skal bli landets beste sykkelkommune
  • Går over en tiårsperiode frem til 2031
  • Kostnadsberegnes til 2.000 millioner kroner
  • Målsetting om å nå 20% sykkelandel inkludert mikromobilitet. Minst 80% av befolkningen skal bo innenfor 200 meters avstand fra definert sykkelnett
  • Skal legges til grunn for kommende plan- og byggesaker samt kommunens egne utbyggingsprosjekter
  • Skal danne grunnlag for kommunens innspill til Statens vegvesen, Viken fylkeskommune og Buskerudbyen
  • Skal revideres hvert fjerde år og minst en gang per valgperiode
Powered by Labrador CMS