
MENINGER: Monica Myrvold Berg
Ordfører og ordførerkandidat, Drammen Ap
Derfor trenger vi en byvekstavtale!
MENINGER: Mange lurer på hvorfor det er nødvendig
med en byvekstavtale – med eller uten bom. I dag mottar vi 106 millioner årlig
i belønningsmidler, men det er bare så lenge vi klarer å opprettholde
nullvekst. Og det gjør vi. Så hvorfor
trenger vi en byvekstavtale da? En byvekstavtale med staten skal Forhindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar
til økt forurensning og dårligere framkommelighet, så skal ordningene fremme
gange, sykling og bruk av kollektivtrafikken.
Vi i Drammen
Arbeiderparti har som mål at Buskerudbyen skal vokse, uten at køene gjør det
samme. Da er vi nødt til å møte denne veksten med en infrastruktur som ikke
fører til mer bil på vei, og som ikke fører til at de med dårligst råd skal
rammes mest. Vi trenger også å ha gode alternativer slik at de som forflytter
seg i bynære strøk har bedre alternativer enn bilen.
For å få en
byvekstavtale så er det ett tydelig krav. Det er at det skal være nullvekst i
biltrafikk. Drammen og Buskerudbyen kan i vårt forhandlingsgrunnlag til staten
vise at det klarer vi, men vi har valgt å ha helt andre løsninger enn det som
har vært vanlig til nå.
Det er lov å tenke nytt, istedenfor å gå baklengs inn i framtida
Vi har vært
helt tydelig på at vi ikke ønsker å bygge flere veier. Derimot vil vi bygge ut
gang- og sykkelveier, og gjøre buss og tog mer tilgjengelig og billigere. Tre
av ti bilreiser i Buskerudbyen er under 3 km. ¾ av alle reiser skjer med bil.
Det betyr at potensialet for å få flere til å kjøre kollektivt, sykle og gå er
stort.
I disse
dager investerer staten 30 milliarder i Drammen med både sykehusutbygging og
InterCity. I tillegg bygges det ny bybru. Dette fører til at de veiene som ikke
er rammet av byggingen får økt belastning. Men dette er bare midlertidig.
For en uke
siden var vi på besøk i Fredrikstad og fikk høre mer om El-ferge og hvordan de
har satset på dette. Drammenselva er en «vei» vi ikke trenger å bygge. Den er
en infrastruktur som allerede ligger der ubenyttet, og er en kjempemulighet
nettopp for oss i Drammen.
Vi vil
utnytte dagens infrastruktur på en bedre måte. Vi har allerede styrket
busstilbudet, sørget for billigere billetter, styrking av jernbanen og bygget
ut gang- og sykkelveinettet. Vi vil satse på smart mobilitet og ny teknologi og
ha en aktiv parkeringspolitikk. Vi har sagt helt bestemt nei til at våre
innbyggere skal få enda flere utgifter i form av bom. Vi ønsker å satse på
fremtidige løsninger som gjør det lett å velge miljøvennlig. Å bygge mer vei
gir økt biltrafikk.
Så nei, vi
tror ikke at vi skal få noe som ingen andre har fått. Men vi velger en annen
fremtidig løsning, som sørger for at vi opprettholder nullvekst i biltrafikk
samtidig som våre innbyggere kan ta enkle, tilgjengelige, og miljøvennlige
valg. Dette sparer lommeboka til staten, og det sparer lommeboka til våre
innbyggere. Det er lov å tenke nytt, istedenfor å gå baklengs inn i framtida.