MENINGER: Marius Holm, Konserndirektør Vy, kommunikasjon og samfunnskontakt

Drammen får snart tidenes løft i togtilbudet

Publisert Sist oppdatert

MENINGER: Politisk kommentator Tom Berntzen påstår i et innlegg 5. desember at Drammen blir taperen når tilbringertjenesten integreres i det øvrige togtilbudet på Østlandet. Han tar feil. Drammen blir vinneren, og vil få et mye bedre togtilbud for både pendlere og flyreisende.

Med åtte tog i timen hver vei, mot dagens fem tog, blir Drammen knyttet tettere sammen med både Oslo, Bærum og Lillestrøm. Også til Vestfold blir forbindelsene bedre, med kvartersrute til Tønsberg. Med den nye ruteplanen blir det tog til Gardermoen ca. hvert tiende minutt. Alle rutene skal betjenes av moderne regiontog med høy passasjerkapasitet, som kjører like fort som dagens flytog.

Samtidig som Berntzen
er bekymret for at folk vil stå i midtgangen i fulle tog i rushtiden mellom Oslo og Drammen, takker han nei til å øke antall avganger. Det gir ikke mening. Realiteten er at vi med en økning fra fem til åtte avganger per time får både bedre plass og bedre frekvens. Det vil aldri være mer enn noen få minutter til neste avgang.

Jernbanedirektoratet har i to rapporter
fastslått at Flytogets tilbringertjeneste til Oslo lufthavn må integreres i regiontogtilbudet for å sikre tilstrekkelig kapasitet for pendlere, flyreisende og andre. Rapportene er utarbeidet på oppdrag fra Solberg-regjeringen. Årsaken er få spor gjennom Oslo. Tunellen har på det smaleste kun ett spor i hver retning. Først når en ny rikstunnel gjennom Oslo en gang i framtiden står ferdig, har vi igjen plass til den luksus en dedikert flyplassekspress med få passasjerer representerer.

Det hadde heller ikke hjulpet, som Berntzen påstår, å engasjere seg i dette for ti måneder siden. Beslutningen om integrasjon av tilbringertjenesten ble tatt i august 2022, da Jernbanedirektoratet innledet forhandlinger med Flytoget AS om trafikkpakken Østlandet 2. Også hvis Flytoget AS hadde fått denne kontrakten, ville dagens flytog uansett blitt skiftet ut med regiontog som er åpne for alle. På grunn av lavere pris valgte Jernbanedirektoratet våren 2023 å tildele begge trafikkpakkene på Østlandet til Vy.

Vi inviterer gjerne Berntzen til en prat om det nye rutetilbudet, som vi er overbevist om vil gi de største forbedringene for pendlere og flyreisende i Drammensregionen på mange år.

Av
Marius Holm
Konserndirektør Vy, kommunikasjon og samfunnskontakt

Powered by Labrador CMS