
MENINGER: Egil Hove Olsvik, Ph.D., (filosofi)
Førsteamanuensis, Humanistiske emner ved Politihøgskolen
Et humant politi i møte med det ubehagelige
MENINGER: I byen vår Drammen har det
den siste tiden vært høylytte krav om at politiet må «rydde opp» i det som
omtales som problemer knyttet til romfolk. Mange tillater seg å kritisere
politiet for ikke å fjerne mennesker som oppleves som uønskede, ubehagelige
eller frastøtende. Men slike krav avslører en manglende forståelse for
politiets rolle – og for det menneskesynet som skal ligge til grunn for all
politiutøvelse.
Etter 15 år som underviser i
etikk ved Politihøgskolen, ser jeg det som en del av mitt ansvar å utfordre
studentene til refleksjon over slike holdninger. Jeg inviterer dem til å tenke
over hvordan deres private moral – det de selv reagerer på, føler ubehag ved
eller misliker – kan komme i konflikt med det profesjonelle menneskesynet de er
forpliktet til å etterleve som politi:
"Sentralt for vår
yrkesutøvelse, med sitt fokus på arbeid med mennesker og medmenneskelighet, vil
menneskesynet gi retning for hvordan vi som yrkesutøvere forholder oss til
hverandre, borgerne og samfunnet. Valg av menneskesyn legger grunnlaget for, og
er avgjørende for hvordan vi som personer forholder oss til hverandre, og
hvordan den enkelte handler i praksis. Sentralt i alt politiarbeid er respekten
for menneskets egenverd og dets rettigheter uavhengig av etnisitet, religion,
kjønn og politiske synspunkter eller sosial status, jf menneskerettighetene.
Det er derfor ikke likegyldig hvilket menneskesyn vi som personer bygger våre
vurderinger og fortolkninger på."
(Politidirektoratet 2012, s.12)
Politiet som etisk aktør – ikke samfunnets plog
Politiet har en sosial-etisk
forpliktelse på vegne av menneskeverdet. Det kan ikke brukes som en plog for å
skyve vekk det samfunnet ikke liker å se. Politiets rolle er ikke å beskytte
oss mot det som utfordrer vår komfort, men mot det som truer vår sikkerhet og
rettssikkerhet. Det er et viktig og prinsipielt skille.
Når vi begynner å bruke
politiet til å fjerne mennesker som ikke passer inn i vårt estetiske eller
moralske verdensbilde, må vi spørre: Hvem blir den neste? Rusavhengige? Psykisk
syke? Minoriteter? De fattige? De som ikke snakker norsk?
Empiri: Lite kriminalitet – mye frykt
Forskning fra Fafo og andre
institusjoner viser at det er lite registrert kriminalitet blant romfolk og
tiggere i Norge. Fafo-rapporten fra 2015 konkluderte med at tigging i svært
liten grad er organisert, og at de fleste opererer på egen hånd eller i familiegrupper.
Det finnes ingen bred dokumentasjon som underbygger påstander om omfattende
kriminalitet blant romfolk.
Likevel florerer det med
antakelser, stereotypier og frykt. Kommentarfeltene i Drammen og andre byer
fylles med grove påstander – om tyveri, vold og prostitusjon – uten
faktagrunnlag. Dette skaper et press på politiet om å «rydde opp» i noe som
ikke nødvendigvis er kriminelt. Kritikken mot politiet blir dermed ikke
kunnskapsbasert, men drevet av følelser og fordommer.
Vi må ikke glemme at Romene
ble tvangssterilisert av Norge frem til 1977. Man antok at «omstreiferi»
(vagrantisme) var en genetisk disposisjon hos hele folkegruppen. Nå vet vi
bedre.
Romfolk – en påminnelse om vår felles sårbarhet
Romfolkets situasjon er en påminnelse om at armod og utenforskap ikke er forbeholdt «de andre». Det kan ramme hvem som helst – også oss selv, eller noen vi er glad i. Når vi roper etter at politiet skal «rydde opp», glemmer vi kanskje at vi selv lever i et samfunn hvor trygghet og verdighet ikke er garantert for alle. Politiet skal ikke være en refleks av våre fordommer, men et korrektiv – en institusjon som beskytter det menneskelige, også når det er vanskelig å se.
Profesjonell empati og etisk motstandskraft
Politiets arbeid krever profesjonell empati – evnen til å møte mennesker med respekt, også når det er krevende. Dette er ikke bare en personlig egenskap, men en profesjonell ferdighet som må trenes og vedlikeholdes. Gjennom undervisning i etikk og refleksjon over menneskesyn, forsøker vi å styrke studentenes evne til å stå i det vanskelige – å møte mennesker som utfordrer dem, uten å miste blikket for verdigheten.
Avslutning
Vi skal være glade for at vi
har et politi som bygger på et humanistisk menneskesyn. Det gjør politiet til
mer enn en maktinstans – det gjør dem til forsvarere av menneskeverdet. I møte
med marginaliserte grupper, med psykisk syke, med rusavhengige, med de som
faller utenfor – er det dette synet som sikrer at vi fortsatt har et samfunn
der alle har en plass.
Det er ikke alltid lett – men
det er alltid riktig. Vi er ikke alltid likestilt – men alltid likeverdig.
Av
Egil Hove Olsvik, Ph.D., (filosofi)
Førsteamanuensis, Humanistiske emner ved Politihøgskolen