MENINGER: Knut Andre Svensbråten
6. Kandidat Buskerud Frp

Et levende Buskerud krever god samferdsel!

MENINGER: Et effektivt transportnett i Buskerud må legge til rette for alle transportformer. Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og skal ha en viktig plass også i bytrafikken. Det skal bygge ny vei med god kapasitet i byområdene og dagens ordning med nullvekstmål for biltrafikk skal avvikles. Kollektivtrafikk er en sentral del av transporttilbudet i Buskerud. Vi ønsker en fleksibel og brukervennlig modell hvor ulike kollektivmidler brukes ut fra et samlet transportbehov i befolkningen.

Bruk av konkurranse vil styrke transporttilbudet, antallet avganger og sette søkelys på innbyggernes behov. Bruken av subsidier i kollektivtrafikken må reduseres og bilistene skal ikke lenger måtte være ansvarlig for drift av kollektivtilbudet i Buskerud. Staten skal ha det økonomiske ansvaret for driften av kollektivtransporten. Alle gode krefter må få ta del i utviklingen av driftstilbudet i kollektivtrafikken.

Det er helt nødvendig med et godt kollektivtilbud i byen og kommunen vår. Det er ikke bilistenes oppgave å finansiere kollektivtransporten gjennom bompenger. De store kollektivinvesteringene i de større byene og bykommunene må gjennomføres med statlig finansiering. Viktigere enn lavere pris er hyppige avganger og brukervennlige ruter.

Busser kjører på de samme veier som bilene. Dessverre ser vi også i Buskerud at veistandarden forfaller og vedlikeholdsetterslepet vokser. Det er en fallitterklæring fra et samfunn at man ikke kan vedlikeholde noe så viktig som veisystemer.

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier og kommunale veier har nå blitt så stort at kommuner og fylkeskommuner ikke kan håndtere dette alene. Fremskrittspartiet ønsker at staten skal overta mange av fylkesveiene, men ser at staten må bidra med vedlikeholdsmidler frem til vi får flertall for dette. Vi vil etablere en belønningsordning hvor staten bidrar med like mye til vedlikehold av fylkesveier som fylkeskommunen bidrar med selv.

Vi vil bygge mer vei, raskere og billigere, i tillegg til å ta vare på dem vi allerede har. Veibyggingen i Norge har tidligere vært preget av en stykkevis og delt utbedring av veinettet og med et enormt vedlikeholdsetterslep. Veiselskapet Nye Veier AS satte standarden for vår ambisiøse plan for en rask utbygging av hovedvegnettet. Selskapets virksomhet sørger for helhetlig planlegging, utbygging og drift av nærmere 750 km trafikksikker ny riksvei. Utbygging av hovedveinettet er økt betydelig og vedlikeholdsetterslepet er redusert. Antallet alvorlige ulykker i trafikken er redusert betydelig de senere år, i takt med at veiene utbedres og bilparken fornyes med trafikksikre biler.

Vi vil fortsette veiutbyggingen i høyt tempo for det er fortsatt store mangler i hovedveinettet. Vedlikeholdsetterslepet på både riks- og fylkesveier skal bygges videre ned. FrP vil bygge ut veinettet uten bompenger og sier nei til veiprising.

Sikkerheten på veiene er tett knyttet opp mot veiens standard og vedlikehold. Det er viktig at innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet rettes inn mot veiformål som erfaringsmessig gir best effekt. Kontrollordningen med streknings-ATK avvikles og bruken av ordinære fotobokser avgrenses til byområder på veier med lav fartsgrense grunnet komplisert trafikkbilde eller skoleveier.

Utbygging av gang- og sykkelveier langs skoleveier må prioriteres, med nøktern standard. Våre barn skal ha trygg skolevei.

Av
Knut Andre Svensbråten
6. Kandidat Buskerud Frp

Powered by Labrador CMS