
MENINGER: Knut Andre Svensbråten
6. Kandidat Buskerud Frp
Et levende Buskerud krever god samferdsel!
MENINGER: Et
effektivt transportnett i Buskerud må legge til rette for alle transportformer.
Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og skal ha en viktig plass også i
bytrafikken. Det skal bygge ny vei med god kapasitet i byområdene og dagens
ordning med nullvekstmål for biltrafikk skal avvikles. Kollektivtrafikk er en
sentral del av transporttilbudet i Buskerud. Vi ønsker en fleksibel og
brukervennlig modell hvor ulike kollektivmidler brukes ut fra et samlet
transportbehov i befolkningen.
Bruk
av konkurranse vil styrke transporttilbudet, antallet avganger og sette søkelys
på innbyggernes behov. Bruken av subsidier i kollektivtrafikken må reduseres og
bilistene skal ikke lenger måtte være ansvarlig for drift av kollektivtilbudet
i Buskerud. Staten skal ha det økonomiske ansvaret for driften av
kollektivtransporten. Alle gode krefter må få ta del i utviklingen av
driftstilbudet i kollektivtrafikken.
Det
er helt nødvendig med et godt kollektivtilbud i byen og kommunen vår. Det er
ikke bilistenes oppgave å finansiere kollektivtransporten gjennom bompenger. De
store kollektivinvesteringene i de større byene og bykommunene må gjennomføres
med statlig finansiering. Viktigere enn lavere pris er hyppige avganger og
brukervennlige ruter.
Busser
kjører på de samme veier som bilene. Dessverre ser vi også i Buskerud at
veistandarden forfaller og vedlikeholdsetterslepet vokser. Det er en
fallitterklæring fra et samfunn at man ikke kan vedlikeholde noe så viktig som
veisystemer.
Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier og kommunale veier har nå
blitt så stort at kommuner og fylkeskommuner ikke kan håndtere dette alene.
Fremskrittspartiet ønsker at staten skal overta mange av fylkesveiene, men ser
at staten må bidra med vedlikeholdsmidler frem til vi får flertall for dette.
Vi vil etablere en belønningsordning hvor staten bidrar med like mye til
vedlikehold av fylkesveier som fylkeskommunen bidrar med selv.
Vi
vil bygge mer vei, raskere og billigere, i tillegg til å ta vare på dem vi
allerede har. Veibyggingen i Norge har tidligere vært preget av en
stykkevis og delt utbedring av veinettet og med et enormt
vedlikeholdsetterslep. Veiselskapet Nye Veier AS satte standarden for vår
ambisiøse plan for en rask utbygging av hovedvegnettet. Selskapets virksomhet
sørger for helhetlig planlegging, utbygging og drift av nærmere 750 km
trafikksikker ny riksvei. Utbygging av hovedveinettet er økt betydelig og
vedlikeholdsetterslepet er redusert. Antallet alvorlige ulykker i trafikken er
redusert betydelig de senere år, i takt med at veiene utbedres og bilparken
fornyes med trafikksikre biler.
Vi
vil fortsette veiutbyggingen i høyt tempo for det er fortsatt store mangler i
hovedveinettet. Vedlikeholdsetterslepet på både riks- og fylkesveier skal
bygges videre ned. FrP vil bygge ut veinettet uten bompenger og sier nei til
veiprising.
Sikkerheten
på veiene er tett knyttet opp mot veiens standard og vedlikehold. Det er viktig
at innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet rettes inn mot veiformål som
erfaringsmessig gir best effekt. Kontrollordningen med streknings-ATK avvikles
og bruken av ordinære fotobokser avgrenses til byområder på veier med lav
fartsgrense grunnet komplisert trafikkbilde eller skoleveier.
Utbygging
av gang- og sykkelveier langs skoleveier må prioriteres, med nøktern standard.
Våre barn skal ha trygg skolevei.
Av
Knut
Andre Svensbråten
6.
Kandidat Buskerud Frp