
Fake news fra Drammens Tidende
LEDER: Nei, Hege Bakken, dette var ingen vanlig dag i rushen i Drammen.
Drammens Tidende har i full åpenhet påtatt seg å være byvekstavtalenes ombudsmann, og kaster samtidig all journalistisk integritet over bord i iveren etter å fremme sin bomring-propaganda.
Dessverre er det nemlig blitt sånn, at avisas standpunkt på lederplass om at byvekstavtale og tilhørende bompenger er det rette for byen og dens innbyggere, tydeligvis også gjennomsyrer både den redaksjonelle dekningen og avisas kommentarer på en slik måte at verken sannheten eller pressens uavhengighetsprinsipp lenger spiller noen rolle.
At budskapet må være politisk korrekt og at alle fakta som ikke passer det vedtatte narrativet skal undergraves og omgås, ble helt åpenbart i kjølvannet av Nei til Bomrings «kjør sakte-aksjon» i Drammen mandag. Her har Drammens Tidende presentert et bilde av omstendighetene som ikke bare er svært misvisende, men regelrett feil og faktisk også direkte selvmotsigende.
Hvordan kan vi slå det fast? Vel, for det første var DRM24 ved undertegnede, tilstede under hele aksjonen fra start til slutt, flere steder på den aktuelle ruten, og dokumenterte det hele med både foto og video fra både lufta og bakken, samt var i kontakt med tipsere/lesere og andre som deltok i aksjonen underveis. Kort oppsummert fikk aksjonen store konsekvenser på trafikkbildet sammenlignet med en normal rushtidsavvikling på samme strekning - nøyaktig som planlagt og forhåndsvarslet.
Drammens Tidendes politiske redaktør Hege Bakken derimot, oppsummerte det hele som «en vanlig dag i rushen», og greide samtidig å konkludere med at dette er «hvorfor man trenger en byvekstavtale» - en avtale hvis uttalte formål er å gjøre det så dyrt og vanskelig for bilistene at mange velger å parkere bilen - ikke å gjøre livet enklere i form av bedre veier og fremkommelighet.
«Det ble litt kø, litt tuting, litt blinking med lys. Men ikke noe mer kø og kork enn det som er vanlig midt i rushen. Snarere tvert imot. Rundt 25-30 biler møtte opp i aksjonen. Så noen stor suksess ble den aldri», skriver Bakken i et forsøk på å marginalisere det hele. Bakken fortsetter med å slå fast at Drammen og Buskerudbyen nå «ligger bakerst i køen for å få statlig pengestøtte til viktige samferdselsprosjekter» som følge av manglende byvekstavtale, og trekker frem Holmenbrua som eksempel på det - et prosjekt som ikke bare har rykket frem i køen i Nasjonal Transportplan, men også helfinansieres av staten etter at Drammen kommune nektet å være med på spleiselaget fordi brua er infrastruktur av stor nasjonal betydning.
Problemet er at alt dette er blank løgn. Og når det er mer enn en «feil», snakker vi per definisjon om en trend, og når vi snakker om trender, er det ikke lenger snakk om tilfeldigheter. Og når det ikke er tilfeldig, ja da er det bevisst - og her snakker vi altså om manipulering av virkeligheten fra en redaktørstyrt avis som er underlagt et strengt presseetisk regelverk.
Hva hun baserer sine uttalelser på utover et ønske om å latterliggjøre eller bagatellisere motstanden mot bompenger i Drammen, er vanskelig å fatte
For det første sørget aksjonistene for ekstremt lange køer og tidvis total stillstand ved blant annet å ikke kjøre på grønt lys, men bli stående. Videre å slippe bilene som kom fra høyre inn i rundkjøringen på Brakerøya istedenfor å kjøre selv på forkjørsretten, og dermed stoppe trafikken i begge retninger over bruene (hvilket sjelden skjer) - og ellers kjøre i snegletempo istedenfor å følge trafikken foran.
Denne effektive sabotasje-aksjonen førte blant annet til tutekonsert og oppgitte bilister som gikk ut av bilene - alt sammen publisert på video av DRM24 her. Til tross for at aksjonen hadde blitt velsignet av politiet på forhånd, forteller en av aksjonistene at de allikevel ble stoppet av politiet og bedt om å få opp farta fordi man hindret trafikken på en måte som fikk for store konsekvenser. En annen skriver at man brukte 1 time og 20 minutter fra Rundtom til Brakerøya. Alt dette skjer ikke i en ordinær rushtidsavvikling i Drammen, og var et direkte resultat av kjør sakte-aksjonen. Det var ingen andre hendelser eller ulykker i sentrumsområdet i samme tidsrom som påvirket trafikken negativt.
Videre var det langt flere biler som deltok enn hva Drammens Tidende skal ha det til. NRK skriver 50. DRM24 skrev ikke antall utover «mange titalls», utifra oppmøte på Holmen og obervasjoner underveis av mange biler med varselblink uten merkingen fra aksjonsledelsen fordi man kom til underveis i aksjonen. Men at det var godt over Bakkens påstand om 25-30 biler, er hevet over enhver tvil.
Men du trenger ikke ta mitt ord for at aksjonen skapte kaos. DTs egne journalister skriver at flere måtte stå i lengre kø enn vanlig, og at en kvinnelig bilist, opprørt over aksjonen, brukte over 30 minutter fra Rundtom til Holmenbrua. Dette er naturligvis høyst uvanlig. Årsaken, slår avisa fast, var kjør sakte-aksjonen. «Jeg er vant med rush, men dette var voldsomt», uttaler kvinnen - åpenbart mer vant bak rattet i rushtrafikken i Drammen enn politisk redaktør Hege Bakken. Selv NRK Buskeruds syklende reportasjeteam rapporterte om «full stopp i trafikken» som følge av aksjonen. Mens det altså, ifølge DT og politisk redaktør Hege Bakken, var mindre kø enn vanlig. Man må ihvertfall anta at Bakken har lest egen avisomtale av saken, så hva hun baserer sine uttalelser på utover et ønske om å latterliggjøre eller bagatellisere motstanden mot bompenger i Drammen, er vanskelig å fatte.
Det er all grunn til å ta DTs rapportering om bompenger og byvekstavtale med en stor klype salt i fortsettelsen
Ikke uventet høster en slik omskrivning av virkeligheten reaksjoner. «I dag lurer jeg nesten på om Drammens Tidenes politiske redaktør har vært på sannferdighets-kurs hos Støre og Vestre. En skal være en ganske så ivrig tilhenger av bomringer for å skrive det DT gjør her», skriver aksjonsleder Anders Lunde på Facebook om Bakkens kommentar. Lunde sier forøvrig til både DT og DRM24 at aksjonen ble en suksess i form av «å vekke folk, ettersom mange ikke får med seg hva som skjer i kommunestyret», og viser også til mediedekningen. Bakken er av en annen oppfatning: «Hadde de rundt 30 aksjonistene i stedet satt seg på en buss, ville det vist hvor effektivt man kan flytte biler bort fra veien og dermed gi plass til de som faktisk er avhengig av å kjøre bil», skriver Bakken i sin kommentar. Ja, lykke til med å vekke følelser, engasjement og få medieoppmerksomhet av å sette 30 mennesker på en buss.
Det er åpenbart forskjell på Bakkens og Lundes definisjon på suksess - men å oppnå nøyaktig hva de ønsket, det gjorde aksjonistene definitivt. Og etter 575 Facebook-likes på DRM24's to nyhetsartikler, hvorav kun to - 2 - lesere reagerte med «sinnafjes», er det tydelig at aksjonistenes budskap falt i smak hos drammenserne. Nærmere en målestokk på suksess eller ikke, er vel knapt mulig å komme, og er en klar tilbakemelding på at Nei Til Bom fort kan gjøre comeback i drammenspolitikken dersom de øvrige partiene ikke legger bom-debatten død før neste kommunevalg.
Det er forøvrig god grunn stille spørsmål om hvilke journalistiske vurderinger som ble gjort på DT-desken denne ettermiddagen. Bildene fra avisas fotograf av både Nei Til Bomrings oppstilling av bilkortesje, aksjonsleder Anders Lunde som karismatisk frontfigur med megafonen som tok seg god tid til media, samt køene på utsatte steder langs aksjonsruten, ble ikke publisert noen steder. Istedet ble et par bilder brukt fra veistrekninger som IKKE var en del av den pågående aksjonen, og opptil flere av fotografens bilder av motdemontrantene - som er for byvekstavtale og bompenger. Saken fra selve aksjonen fikk ingen stor prioritet, mens Bakkens kommentar dagen derpå er melket for det den er verdt - hvilket naturligvis harmonerer bra med avisas standpunkt om bompenger.
Det finnes bare ett ord for denne typen redaksjonell virksomhet, og det er kampanjejournalistikk. For ikke å si politisk sensur: «Jeg fikk slettet min kommentar. Det passer nok ikke inn i agendaen til den politiske redaktøren at dette er noe som rammer de fleste hardt, og den fikk for mange likes», skriver en DT-leser på Facebook. For alle som er opptatt av en objektiv, uavhengig og faktabasert nyhetsdekning i redaktørstyrte medier, er det all grunn til å ta DTs rapportering om bompenger og byvekstavtale med en stor klype salt i fortsettelsen.