MENINGER: Garmian Yarhussaini
Forslaget om å gjøre Drammen til en studentby mangler både innsikt og praksisforankring
MENINGER: I en nylig kronikk argumenterer kommunedirektør
Trude Andresen og rektor Pia Bing-Jonsson ved Universitetet i Sørøst-Norge for
at Drammen bør etablere flere masterstudier for å styrke byens status som
studentby. Ambisjonen er forståelig, men den reiser et tydelig paradoks:
Kommunen verdsetter ikke fullt ut kompetansen som allerede finnes hos
masterutdannede medarbeidere.
Å satse på flere masterstudier blir problematisk
dersom kommunen ikke samtidig rekrutterer og beholder kandidater som fullfører
mastergrad ved USN. Hvordan kan man tiltrekke seg studenter og akademisk
kompetanse dersom eksisterende kompetanse ikke anerkjennes? Innovasjon krever
en kobling mellom utdanning, rekruttering og praktisk anvendelse av kompetanse
– noe som i dag ikke ivaretas i tilstrekkelig grad i kommunen.
Mange innbyggere med masterutdanning flytter til
andre kommuner som verdsetter høyere utdanning. Dette medfører et tap av både
kompetanse og skatteinntekter, noe som kan svekke kommunens
utviklingsmuligheter på sikt.
Jeg har mastergrad og bruker kompetansen min
daglig i arbeidet, men dette reflekteres verken i lønn eller stilling. Kommunen
utnytter ikke fullt ut den kompetansen som masterutdannede medarbeidere
allerede har, og det oppleves som en systematisk undervurdering og
underkompensasjon av høyere utdanningskompetanse.
Kjære rektor og kommunedirektør: For at Drammen
skal kunne utvikle seg som kunnskapskommune og studentby, må kommunen
anerkjenne og utnytte kompetansen som allerede finnes blant ansatte. Dette er
avgjørende for å omsette utdanning til innovasjon og bærekraftig utvikling –
ikke bare som målsetting, men i praksis.
Av
Garmian Yarhussaini