MENINGER: Garmian Yarhussaini

Forslaget om å gjøre Drammen til en studentby mangler både innsikt og praksisforankring

MENINGER: I en nylig kronikk argumenterer kommunedirektør Trude Andresen og rektor Pia Bing-Jonsson ved Universitetet i Sørøst-Norge for at Drammen bør etablere flere masterstudier for å styrke byens status som studentby. Ambisjonen er forståelig, men den reiser et tydelig paradoks: Kommunen verdsetter ikke fullt ut kompetansen som allerede finnes hos masterutdannede medarbeidere.

Å satse på flere masterstudier blir problematisk dersom kommunen ikke samtidig rekrutterer og beholder kandidater som fullfører mastergrad ved USN. Hvordan kan man tiltrekke seg studenter og akademisk kompetanse dersom eksisterende kompetanse ikke anerkjennes? Innovasjon krever en kobling mellom utdanning, rekruttering og praktisk anvendelse av kompetanse – noe som i dag ikke ivaretas i tilstrekkelig grad i kommunen.

Mange innbyggere med masterutdanning flytter til andre kommuner som verdsetter høyere utdanning. Dette medfører et tap av både kompetanse og skatteinntekter, noe som kan svekke kommunens utviklingsmuligheter på sikt.

Jeg har mastergrad og bruker kompetansen min daglig i arbeidet, men dette reflekteres verken i lønn eller stilling. Kommunen utnytter ikke fullt ut den kompetansen som masterutdannede medarbeidere allerede har, og det oppleves som en systematisk undervurdering og underkompensasjon av høyere utdanningskompetanse.

Kjære rektor og kommunedirektør: For at Drammen skal kunne utvikle seg som kunnskapskommune og studentby, må kommunen anerkjenne og utnytte kompetansen som allerede finnes blant ansatte. Dette er avgjørende for å omsette utdanning til innovasjon og bærekraftig utvikling – ikke bare som målsetting, men i praksis.


Av
Garmian Yarhussaini

Powered by Labrador CMS