NEI TIL BIL, JA TIL SYKKEL OG BUSS: Miljøpartiets Cathrin Janøy med radikalt forslag til løsning på køproblematikken i Drammen.

Het debatt om kollektivfelt: Vil stenge gater for vanlige bilister i rushtiden

MDG mener ikke at kollektivfeltet er problemet, men bilene. - Vi må sikre at buss og syklister kommer frem.

Publisert Sist oppdatert

SENTRUM: Siden DRM24 først omtalte saken om køkaoset som forplanter seg fra kollektivfeltet i Kreftings gate og helt over til Bragernes, har debatten gått varm i kommentarfeltene.

Og det er ingen tvil om at det overveiende flertallet feller en knusende dom over resultatet av de 250 meterne forbeholdt kollektivtrafikk, her med et par utdrag:

- Etter at dette kollektivfeltet kom bruker jeg en halvtime fra Nedre Eikervei og til Rundtom. Like lang tid som jeg bruker på resten av veien hjem til Svelvik. Det er fullstendig kaotisk i ettermiddagsrushet. Vi i høyre felt må slippe bilene fra venstre felt inn i køen vår når det nærmer seg kolkektivfeltet før undergangen. Dermed blir bilene i høyre felt sittende i kø. Det går da ikke an med vett og fornuft i behold og videreføre denne ordningen? Hilsen en rasende og frustrert kjærring.

- Det er en egen politisk øvelse å lage kaos og trøbbel for bilister. Det skal lugge.

- Bilistene må prioriteres sist

MDG i Drammen derimot, er av en annen oppfatning. Miljøpartiets gruppeleder Cathrin Janøy vil frede kollektivfeltet «inntil man får prioriteringene i riktig rekkefølge».

- Først bussene, og så bilene. Kollektivreisende bør selvsagt slippe å sitte i bilkø, og fremkommelighet for bussen mens anleggsperioden for ny bybru holder på, må dette sikres, sier Janøy til DRM24.

Hun har følgende forslag for å få det til:

- Vi bør rushtidsstenge flere veier for å sikre at buss og syklister kommer lettere frem, sier Janøy, og legger til:

- Derfor kan det være en idé å videreføre kollektivfeltet, og/eller innføre rushtidsstenging akkurat i Kreftingsgate, sier MDG-gruppelederen.

Hun utelukker ikke at partiet vil jobbe for tilsvarende tiltak også i andre gater.

- I transporthierarkiet bør miljøvennlige reiser prioriteres, så kollektiv, sykkel og gange bør altså prioriteres foran bilene. Sånn som drammenserne sitter i bilkøer morgener og ettermiddager er jo ikke godt for noen og bør løses med kraftfulle tiltak. Det skal lønne seg å reise miljøvennlig, sier Janøy.

LAGER KAOS: Flaskehalsen forårsaket av kollektivfeltet i Kreftings gate, lager i alle fall ikke mindre kø - eller bedre fremkommeligheten for bussene, som havner i den samme køen.

- Må få ned biltrafikken

Janøy mener Høyre og FrP, som har tatt til orde for å fjerne kollektivfeltet, er «handlingslammet i forhold til tiltak for å få ned biltrafikken i byen».

- Denne situasjonen er et symptom på at Drammen er en by med fortetta blodårer, og biltrafikken ødelegger for byutviklinga, sier Janøy.

- Om det allerede ikke var nok kø, kork og kaos i sentrum fra før, så har det i alle fall ikke blitt noe bedring nå som det er så mange store byggeprosjekter i byen. Det er fortsatt mange år til ny bybru er på plass. Å sitte fast i bilkøer dag og ut dag inn er uhyggelig for de fleste, og man taper tid man kunne brukt på familien eller sosiale formål. Derfor er det så viktig å jobbe aktivt for å redusere biltrafikken, avslutter Janøy.

- Hvis det er sånn at kollektivfeltet fører til dårligere fremkommelighet for alle, og dermed mer kø og forurensning, vil MDG beholde kollektivfeltet bare av prinsipp?

- Nei, men vi er opptatt av å se på muligheter. Vi må se på hvilke konsekvenser en eventuell rushtidsstenging kan få før det er noe vi velger å gå for. Å oppløse kollektivfeltet, løser ikke nødvendigvis løser trafikkproblemene i Drammen sentrum, verken for bilister eller kollektivtransporten, sier Janøy.

Brakar: Støtter mer kollektiv

Administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord, forteller til DRM24 at Brakar foreløpig ikke har tatt noe standpunkt til det konkrete kollektivfeltet i Kreftings gate og hvordan det fungerer.

- Vi har heller ikke kjent med at dette forsøksprosjektet skal evalueres, sier Sundfjord.

På «generelt grunnlag støtter han bedre fremkommelighet for busser og busspassasjerer».

- Det er en utfordring at man ikke prioriterer en større del av veien til busstrafikken. Man bør prioriterte personkapasitet og ikke bilkapasitet. Fulle leddbusser som kommer frem i rushtiden er et godt tiltak for å få folk frem, sier Sundfjord.

Powered by Labrador CMS