
MENINGER: Einar Myrflott
Nestleder SL Drammen og omegn, Lektor ved Marienlyst skole
Sosialfaglig kompetanse i Drammensskolen: En nødvendighet for fremtiden
MENINGER: Norsk kommuneøkonomi er under press, og i svært mange
kommuner skrapes budsjetter i skoler og barnehager til bunnen. Dette gjelder
også for Drammen, hvor vi ser at kommunens budsjett på over 9 milliarder kroner ikke strekker til for å dekke alle behov i skoler og barnehager. Når
politikerne sliper spareknivene, er det ofte de sosialfaglige stillingene som
blir ofret. Dette kan vi ikke akseptere for elevenes og framtidens skyld.
De sosialfaglige stillingene i skolen består blant annet av miljøterapeuter
og pedagogiske medarbeidere. Disse stillingene er en nødvendighet i skolen og i
barnehagen, fordi de utgjør et støtteapparat som gjør en forskjell for barna. Ungene
trenger trygge voksne som har tid og kompetanse til å møte dem der de er. De
trenger trygge voksne som kan hjelpe dem med å finne sin vei i en ganske
uoversiktlig verden, med falske nyheter, algoritmer og en medieverden som
oppfordrer til individualisering i alle ledd. Dette er en stor demokratisk
utfordring. Vårt demokrati er avhengig av informerte og engasjerte borgere, som
ønsker å delta i samfunnsutvikling. Når vi i tillegg kaster inn økning av
psykisk uhelse, utenforskap, økonomiske vansker, sosiokulturelle forskjeller og
rusproblematikk i gryta, får vi en suppe som ikke akkurat skaper håp om en god
fremtid.
Ved å investere i økt kompetanse i skolen og styrke
samarbeidet på tvers av sektorer, vil vi kunne formidle verdier av lyttende
dialog, fremme kommunikasjon og samarbeid, og bidra til at elevene får mot og
trygghet til å ytre egne meninger og si ifra på andres vegne.
Disse verdiene er direkte hentet fra overordnet del av læreplanen, som
forteller oss hvordan en skole skal driftes og hva som er målet med den
danningen og utdanningen vi driver i dag.
I et større perspektiv har dette også påvirkning på landets
demokrati og på enkeltindividers livskvalitet. Dette har vi ikke råd til å
overse. Ser vi stort på det, vil vi ved å akseptere at disse stillingene ikke
prioriteres og den sosialfaglige kompetansen nedprioriteres, også akseptere at
vi skaper samfunnstapere uten tilstrekkelig evne til å delta i demokratiet. Som
igjen kan gi kort vei til kriminalitet og utenforskap.
For å unngå store sosiale forskjeller i Drammen, og i Norge,
er det viktig at denne sosialfaglige kompetansen er tilgjengelig for alle –
ikke bare kommuner som ser verdien av å bruke penger på dette. Eleven trenger
et trygt og godt lag rundt seg, som kan se hele mennesket, gjøre flokkene gode,
skape trygge rammer og gode læringsmiljø.
Når Drammens kommunepolitikere tar fram kuleramma og
budsjettforslagene, må de våge å styrke laget rundt elevene våre. Hvis ikke
risikerer vi å miste viktige samfunnsdeltakere og fremtidige skattebetalere til
utenforskap. Som et afrikansk ordtak sier, «det krever en hel landsby for å
oppdra et barn». La oss bygge denne landsbyen sammen!
Av
Einar Myrflott, Nestleder
SL Drammen og omegn
Lektor ved Marienlyst skole