
MENINGER: Lars Haugen
Gruppeleder, Lier FRP
Vi trenger ikke Drammens-tilstander i Lier-skolen
MENINGER: Det er i
Norge tverrpolitisk enighet om at skole er viktig. Det er også enighet på
borgerlig side om å satse på realfag. Også denne enigheten er selvsagt positiv.
Men en
forutsetning for satsing på realfag er å sørge for at det èr arbeidsro og orden
i klasserommene. Det er liten hensikt å bruke en masse penger på dyrt utstyr og
kreative pedagogiske opplegg så lenge støy og trakassering gjør at elevene
verken hører eller får med seg hva læreren prøver å forklare!
Skolene må m.a.o.
ha og praktisere et ordensreglement som sikrer ro i klassen, inkludert
bortvisning av elever som forsurer og demotiverer undervisningen og miljøet for
alle. Det er èn leder i klasserommet; LÆREREN.
For å få til
arbeidsro i norske klasserom og dermed blant annet legge grunnlaget, også
for en helt nødvendig satsning på realfag, så må foreldre, arbeidsgiver
(kommuner i dette tilfellet) og de ansattes fagorganisasjoner samarbeide. I
Norge står fagforeningene og faglige rettigheter sterkt. Det er påfallende at
både fagforeningene med LO/AP i spissen og arbeidsgiver (kommuner) synes å tillate
at lærere som yrkesgruppe, kan utsettes for trakassering og vold på
arbeidsplassen. De står heldigvis tydelig opp for politifolk,
fengselsbetjenter, helsearbeider osv som utsettes for vold. Stortingspolitikere
og andre topp-politikere stiller seg på de voldsutsatte arbeidstakernes sin
side. Tilsvarende engasjement har mer eller mindre vært fraværende når det
gjelder de omfattende trakasseringsproblemene i større deler av skole-Norge.
Det er èn leder i klasserommet; LÆREREN
Problemene
med uorden og «elev-styrte» klasserom synes å være særlig fremtredende i
AP-styrte Drammen. Her synes den politiske ledelsen stort sett å ha gitt opp.
Kapituleringen kommer til uttrykk ved at kommunens politiske ledelse velger å
fjerne karakterene i ordens - og adferd fra flere ungdomskoler. Det er en
politisk prioritering og et politisk valg å ikke benyttes seg av de
virkemidlene som Opplæringsloven tross
alt har for å skape orden i klasse-rommene. Når kommune-politikerne får
rapporter om vold, støy og trakassering og svarer med å «trekke på skuldrene»,
så er dèt et klart politisk signal.
Lier AP
ønsker formentlig å overta styringen av kommunen etter høstens valg. Det er
over 40 år siden sist Lier hadde AP-ordfører. Det er naturlig å peke på hva
risikoen i denne sammenheng kan komme til å medføre med et AP-styrt Lier. Vi
trenger ikke Drammens-tilstander i Lier-skolen. Det er av største viktighet at
velgeren er klar over dette når de nå går til valgurnene.
Bortsett fra
dette trenger vi å styrke realfagene også i Lier-skolen. Men en avgjørende,
viktig forutsetning for dette, er at positive og maksimerte lærings-miljø er
sikret i skolene våre.
Av
Lars Haugen
Gruppeleder
Lier FRP / 2. kandidat ved kommunestyretvalget