
Brikkene faller på plass i Nye Drammen
Grovarbeidene for tidenes byutvikling i Drammen er gjort. Nå fullføres prosjekter, det ryddes og pyntes før byen presenteres i ny og mer moderne drakt.
DRAMMEN: Total forvandlig av sentrum, byfornyelse på
steroider. Det har hatt sin pris. De siste drøye tre årene har Elvebyen Drammen
opplevd riving, bygging, støy, støv, trafikkomlegginger. Et spekter av
prøvelser går nå mot slutten. I slutten av august åpner annen og siste del
siste del av ny jernbanestasjon. I oktober heises flagg og det klippes snorer
på ny og futuristisk bybru. Og kanskje kommer Kongen. Kongehuset er i hvert
fall invitert…
Det ble sparket i gang av et tverrpolisk
ønske om å bygge InterCity-trianglet, dobbeltspor for jernbanen øst mot
Østfold, nord mot Mjøsa og vestover til Vestfold. Flaskehalsen var enkeltspor i
Kobbervikdalen i Drammen. Og en flomsikring av Drammen stasjon mot en
uregjerlig Drammenselv.
Dobbeltspor i tunnel i Strømsåsen løste flaskehalsen i
Kobbervikdalen. Men for lav frihøyde under bybrua skapte problemer for heving
av spor/kjøreledning. Som en følgeeffekt av jernbanens frihøydekrav ble Drammen
stilt til veggs og måtte vedta å rive bybrua og bygge ny. Ikke som trussel men
som belønning vedtok Bane NOR å finansiere bybrudelen over jernbanesporerne.

Stasjon først – så ny bybru
Nå når byen har fått nyrenovert sentrum og
prøvelsenes tid går mot slutten, tones prøvelsene ned. Og åpningstalene vil ha
en positiv vinkling. Først i mål er fullføringen av Drammen stasjon. Som etter
noen signaltekniske utfordringer åpner for trafikk i slutten av august. Det
gjenstår da noen etterarbeider bl.a. skal den midlertidige gangbrua rives og
den heftig påklagde heisen dimiteres. Den konstruksjonen sperrer i dag for
sluttføringen av ny plattform vest for stasjonsbygget lengst sør på stasjonen. For
ikke å tvinge myke trafikanter om Holmenbruene eller over Ypsilon tyvåpnes ny
bybru for gang- og sykkeltrafikk.
De første dristige og/eller påtatt uvitende
sivilister har allerede forsert sperringer og spasert over ny bybru. Men første
helg i september åpnes byens nye utsiktsplatform for lovlig ferdsel. Allerede
nå i sommer har bybrua utfordret Ypsilon som byens mest fotograferte bru.
I disse dager sluttføres arbeidene med
bybruas landkar, det vil si der brua kommer på fast grunn. På Strømsø er
bussene omdirigert for å sluttføre brua ned mot torget, hotellhjørnet og
tidligere Norges Bank. På Bragernes bygges elvepromenaden i en steinsatt bue ut
i elva og under brua. Busstraseen og holdeplassene på Bragernes er lagt om
bl.a. for å kunne sluttføre landkaret inn på Bragernes torg.


Bussomlegging senere
Selv om bussene praktisk kan kjøre over
brua tidlig i høst vil det drøye med den type trafikk. I forbindelse med åpning
av nytt sykehus på Brakerøya legges det opp til nye ruter og stoppesteder.
Først når det er nærmer seg vil busstrafikken slippes på bybrua. Å ha en
omlegging i september og en omlegging litt senere, vil være å overvurdere folks
evne og vilje til forandring og navigering. Men til åpningsfesten for ny bybru
25. oktober vil ting være på stell. Da er anleggsgjerdene tatt ned,
blomsterbedene er nystelte, flaggstenger
montert og statuer hentet fram.
Og under ny bybru vil elvepromenaden bli
sluttført til glede for myke trafikanter – og fortøyningsplass for
båtfolk.

Ikke BARE sentrum
Nå med sommerstengt jernbane er togene sendt på langtidsferie rundt om på Østlandet. Og demonteringen av den midlertidige togparkeringen på godsterminalen i Nybyen har startet. Den ble etablert for å frigjøre Skamarken for togparkering i påvente av en parmanent løsning. Som nå er etablert og i drift på Sundland. Avkjøringene fra hovedsporet, både til midlertidig parkering og gammel trase gjennom Strømsø, er kuttet.


Bane NOR vil etter hvert fjerne skinner og sviller på den gamle
traseen. Og gruslegge store deler av den å påvente av hva Drammen kommune
bestemmer seg for hva de vil gjøre når barrieren som delte bydelen i to etter
hvert forsvinner. Det som synes klart er at undergangene der høye lastebiler og
uoppmerksomme sjøfører kjørte seg fast, de vil bli fjernet trolig i høst. Så
blir det opp til Drammens politikere og budsjettdisiplin som avgjør fremtidig
bruk.
Uavhengig av drammenspolitikere bygger
Bane NOR en grønn lunge nedenfor Smithstrøm gård. På taket av jernbanekulverten
ned i dypet. Parken åpnes ikke før senere i høst når grøntanlegget har slått
rot. Støyskjermen mot den gamle jernbanetraseen vil demonteres. Hva som vil
skje med den legendariske Kamelen er uvisst. For uinnvidde: Kamelen er en
merksnodig betong trapp over jernbanen for å forbinde Nybyen med området
Gulskogen og området nedenfor Smithestrøm.

Også Brakerøya
Mens mye av fokus er på Drammen sentrum skjer det saker og ting på Brakerøya med nytt sykehus og helsepark. Det er lagt opp til åpning av den nye gangbrua mellom stasjon og helsebydel den 20. august. Så følger åpning av sykehusets psykiatridel først og litt senere hele det nye sykehuset.

I samarbeide med bl.a. Eidos som er største grunneier i området
ryddes det plass for parkering. Det skal etablere et visst antall p-plasser og
det kraves oppfylles bl.a. med å ta i bruk Odden ut mot Drammensfjorden og restene
etter Teigens skraphandel. Næringsvirksomheter flytter og rives og omgjøres til
parkeringsplasser inntil videre.
Det er spådd problemer med trafikk og kø i
området som er byens mest trafikk. I disse dager etableres ny inn/utkjøring til
CC i den nylig etablerte rundkjøringen i Strandveien under motorveibrua. Det
skjer i henhold til en reguleringsplan som skal lette adkomsten for myke
trafikanter mellom Nedre Bragernes/CC og ny helsebydel.

Omleggingen gjør det
mulig etter hvert å bygge en ny forgjengerundergang under
Strandveien/motorveibrua. Det prosjektet skulle egentlig stått klart til åpning
av nytt sykehus men er av ulike årsaker og uenigheter blitt skjøvet fram i tid.
Men nå faller altså mange prosjekter og
elementer i byfornyelsen på plass – og nye muligheter åpner seg.
