
Folkemøte om Buskerudbypakke - uten folk
Det var heller sparsomt med folk på folkemøtet om Buskerudbypakke 2 i Øvre Eiker. Av 18 i salen - foruten de som sto bak møtet - var det bare seks personer som kunne kalles «vanlige folk».
ØVRE EIKER: Resten var nemlig politikere eller ansatte i administrasjonen i Øvre Eiker. Interessen for Buskerudbypakke 2 var med andre ord ikke påfallende stor i kommunen, skriver Eikernytt.no.
Det er invitert til tilsvarede møter i alle Buskerudby-kommunene, og møtet i Drammen forrige uke gikk for fullt hus.
Med en forventet befolkningsvekst på rundt 45.000 innbyggere i området Lier til Øvre Eiker de neste 25 årene, er det klart store utfordringer - ikke minst når det gjelder trafikk og framkommelighet.
Møtet tirsdag var derfor et innspillmøte der ledelsen i Buskerudbyen ville høre hva som burde og kunne gjøres for å løse de mange problemene som distriktet står overfor. Leder for Buskerudby-sekretariatet, Tor Atle Oberg, tok de frammøtte gjennom de utfordringene som regionen har.
LES OGSÅ: Kranglet om gjennomgangs-trafikk - enige om statlig ansvar
Bompenger kommer
Med statlige myndigheter som forlanger at slike bypakker skal delfinansieres med bompenger, er det helt klart at dette vil komme. Spørsmålet er bare om hvor mange bommer og hvor mye som hver enkelt av oss må ut med i året.
Det opprinnelige forslaget i Buskerudbypakke 2 var ikke «spiselig» og nå skal hele bompengeordningen ses på med nye øyne. Men enkelte folk i salen var ikke overbevist om at det kom til å bli en mer rettferdig fordeling av bompengene.
Det er også slik at Øvre og Nedre Eiker med all sannsynlighet ender opp med bompengeinnkreving, og de kommer til å få lite igjen for dette, sett i forhold til prosjekter i Drammen.
11,1 milliarder skal kreves inn
Av en totalpakke på 15 milliarder kroner over 15 år, er det meningen at bilistene skal finansiere hele 11,1 milliarder.
Et bedre busstilbud, flere pendlerparkeringer, gang- og sykkelveier er det som er satt opp som de positive sidene for Eiker-bygdene. Men som det ble påpekt fra salen, så er kapasiteten på dagens pendlerparkering sprengt og det trenges flere plasser.
En «medisin» mot dette var å ta betalt for parkering, men det har Bane Nor forsøkt seg på før. I Hokksund resulterte det i tomme parkeringsplasser ved jernbanen, mens gatene og andre parkeringsplasser ble fylt opp av pendlerbiler som la beslag på plassene hele dagen.
I løpet av møtet kom det innspill på så vel rundkjøringer som GPS-styring i stedet for bompenger, men så langt er ikke dette aktuell politikk. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad var, som den sykkelentusiasten hun er, opptatt av sykkelparkering i sikre sykkelhotell. Det ble lovet at slike sikre «hotell» skal komme, men når kunne Buskerudbyen ikke si noe sikkert om.
Haster med innspill
Fristen for å komme med innspill til den nye planen er førstkommende lørdag 30. september. Det er med andre ord ikke lange tiden folk har på seg, og alle innspill må sendes skriftlig til Buskerudby-sekretariatet.
Det skal legges fram et forslag til en plan i løpet av høsten. Neste vår skal alt være klart til lokale vedtak, mens 2019 vil gå med til forhandlinger med staten og statlig kvalitetssikring. Først i 2020 kan de ulike tiltakene iverksettes, og rådmann Trude Andresen i Øvre Eiker, forutsetter at det ikke blir snakk om innkreving av bompenger før fysiske tiltak er iverksatt.
